onsdag 31 augusti 2011

Matte, jag kommer springandes!

Nyss inkommen från alla dagens promenader och Mandie och JRT Harry busar runt på golvet. Harry är väldigt hjälpsam och ska ständigt försöka dra bort Mandies tejp på öronen, Mandie i sin tur verkar bara vara tacksam men så kommer tråkiga matte där och säger nej till Harry och visar fram honom till en leksak istället. ;)

Igår var det tillfälle 4 på valpkursen ute i Täby med stort fokus på inkallning. Inkallningen gick till så att vi jobbade alla i grupp; En hund tränade inkallning tillsammans med instruktören medan de fyra andra(två på vardera sida) stod vid sidan av så att hunden alltså sprang emellan de andra hundarna - avståndet var såklart en ganska så bra bit mellan alla hundar. De hundar som stod still fick jobba med passivitet och kontakt.

Jag tycker att Mandie var jätteduktig, hon hade inte en tanke på att springa fram till någon av de övriga hundarna utan sprang direkt till mig. Vid något tillfälle saktade farten av pga en doftfläck i marken med det var det enda. Vi försvårade sedan genom att innan jag ropade in Mandie så skulle två hundar på sidan byta plats med varandra och så fort en "lucka" öppnades mellan hundarna skulle jag ropa - inga problem, hon tittade medan hundarna var i rörelse men sprang direkt till mig. Jättehärligt tycker jag att hon inte är så intresserad av ALLA hundar, sedan hade det ju varit en annan sak om dessa hundar byts ut till alla hennes polare. Hade Martie eller Flingan studsat över gräsplanen hade det nog sett lite annorlunda ut men det blir nästa steg, svårare störning. :)

Vi fortsätter att leka fram säkerheten hos Mandie och jag ser skillnad. Igår på kursen var det en mer självständig och självsäker dam t.ex och i allt fler miljöer ser jag att hon vågar ta plats på ett annat sätt än innan. Idag träffade Mandie Malva, storpudel som jag har på doggywalk. Malva är en väldigt trevlig hundfröken som är väldigt lugn med alla hundar men visst finns det krut i henne och hon är inte sen med att svara upp på lek. Så som jag ser det är även Malva väldigt språksäker. Malva var kopplad och Mandie lös under mötet och när Mandie såg Malva blev hon genast lite försiktig. Malva i sin tur la sig ner, tittade intresserat samtidigt som hon försökte spela ointresserad och sände ut flertalet lugnade signaler. Jag talade i normal samtalas ton till Mandie: Har du sett, vilken fin hund! Du är ju en tuff tjej, kom igen då! Jag vet att du vågar osv. Vi började röra oss över tomten samtidigt som jag försökte peppa och berömma Mandie för att hon vågade och inte många minuter senare hade hundarna hälsat och jag kunde släppa Malva varpå en lek startade, Mandie var på, sträckte på kroppen och hade en glatt viftande svans!

Idag är jag annars ganska så seg, vet inte varför egentligen men det är väl "bara en sån dag". Efter en check i kalendern är detta också endast idag som jag är ledig, eller ja, på kvällen då. Så efter jobbet ska vi hem och mysa och pysa med resten av vårt lilla gäng och inte göra något direkt vettigt. ;)


Lek med lilla fröken! Fotografer: Lena & Tony, Go Solid.

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar