fredag 26 augusti 2011

Nosen: På

Igår var det tillfälle 3 på kantarell kursen för Marties del och jag tycker gårdagens pass gick riktigt bra faktiskt, fokuserade hund som jobbade på och fann svamparna med glatt humör!

Vid förra tillfället var han lite splittrad i skallen och var mer eller mindre intresserade av allt annat än svampletandet så igår anlände vi till kursplatsen något tidigare, där gick vi runt och nosade in platsen och tittade på alla som rörde sig runt omkring. Vi hann även med lite kontakt övningar och lek innan kursen körde igång och jag tror det, tillsammans med att vi enbart jobbade uppe i skogen(där det inte fanns så mycket synintryck från förbipasserande som störde) gjorde sitt!

Igår utökade vi våra sökrutor med svamp till ca 10*10m med 5-6 svampar däri. Martie bands fast i ett träd medan jag la ut och sedan hämtade jag honom och skickade iväg honom på "kantareller" och iväg for han.. eller ja, for och for men nosen: på och ner i backen för att starta sökandet. Han gick rätt ofta i mitt spår och letade sig sedan ut från det spåret och fann svamparna.

Vår instruktör la/slängde vid ett tillfälle ut svamp och även det klarade han bra och letade koncentrerat på under en ganska så lång tid. Jag vart där faktiskt imponerad av hans sökande då han inte hade mitt spår som "stöd" och att han letade länge utan att tappa intresse. Något som också imponerade på mig igår, eftersom vi bytte sökrutor om vartannat vart ju stället i skogen vi höll till på fullt av små svamprester och då och då när vi gick mellan sökruta och sökruta körde Martie ner nosen och fann en liten bit svamp - toppen ju!

Vi fortsatte även träningen med markering, alltså att han ska sätta sig ner när han finner svampen. Det är det svåraste momentet tycker jag, inte för att det är svårt att träna i sig utan att det tar sitt lilla tag innan träningen går in och hunden förstår men det är bara att nöta på!

I slutet av sökandet igår, alltså 1timme och 15min senare började Martie bli trött och några av svamparna åkte ner i magen - som alltid när han börjar bli trött så käkar han de istället. Den andra hunden på kursen, en liten söt tjej vart lite irriterad på Martie när han höll på och bet på en pinne. Hon hoppade lite emot oss och skällde till och jag trodde Martie skulle reagera på det men nejdå, förvånad hund tittade upp och jag lockade honom till mig för att belöna så det var ju toppen det med!

Idag tänkte jag ta med mig mamma ut mellan någon av alla promenader och körde lite "matte-sök" med Mandie. Alltså att mamma då håller i Mandie, jag lockar på Mandie med t.ex en leksak eller något riktigt gott och springer sedan iväg. I början släpps hon redan när jag springer och får kuta efter och väl framme blir det gottis eller lek innan jag springer lite till i hopp om att farande valp flyger efter mig. Varteftersom kan jag gömma mig, först på ganska enkla ställen så hon ser mig lite och försvåra varteftersom. Jag vill ha en raketflygande hund som kommer och hoppas på att få se lite av det idag iaf.

Lite roligt.. imorse när vi gick ner till jobbet. Jag hör bussen komma på håll och skyndar mig över vägen med hundarna. Mandie har dock andra planer - att bajsa mitt i vägen. Så där står jag med bägge hundarna och plockar bajs i mitten på vägen och bussen som är fullsatt runt 07.30 tiden får snällt vänta men jag såg att bussfören skrattade lite, tur det så det inte var en sådan där grinig typ! ;)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar