tisdag 16 augusti 2011

Working dogs

Working dogs nja, nu menar jag det inte riktigt i den benämningen man brukar göra. Jag talar istället om att mitt jobb kört igång på riktigt och självklart är både Martie och Mandie med och "jobbar" om dagarna.

Alla hundarna är nu tillbaks efter semestern förutom en liten dam som börjar nästa vecka. Det har varit ett kärt återseende för hundarna och det har blivit mycket bus och lek. Jag storm trivs med att komma igång igen och att få träffa alla fina hundarna och deras trevliga ägare!

Martie verkar också tycka om att komma in i rutinera igen, glatt stiger han upp på morgonen och studerar mig när jag gör mig iordning innan vi ger oss ut på den lilla promenaden ner till jobbet. Mandie har väl ännu inte riktigt kommit in i rutinerna och tänker ofta gå och lägga sig igen när vi stiger upp så tidigt men väl framme på jobbet är hon full av energi och den energin använder hon till att välkomna daghundarna med.
Hittills har Mandie fungerat med samtliga hundar här och hon är med i bägge "gängen", hundarna är alltså uppdelade i två "grupper".

Lägger in två filmer här nedan; ena på Mandie och daghunden Nikki som leker ihop och den andra på beardisarna Martie, Ozzy och Pedro samt det "lilla svarta fåret" Mandie.

Idag efter jobbet står det valpkurs i täby på schemat och jag tycker vi har varit duktiga och tränat på vår "läxa" under veckan, upp till bevis på kursen om det verkligen sitter på annan plats och med störning - spännande!

Jag tänkte också under dagen få med mig Martie ut och träna lite på kantarell sökandet. Kursen började i torsdags och under första tillfället förstod Martie mycket snabbt att det lönade sig att hitta/lukta sig till svampen. Idag blir det ännu mer sökande och jag ska gömma svampen på lite svårare ställen samt med längre avstånd. Jag har också valt ut markeringen som Martie ska göra när svampen är funnen, valde att han ska sätta sig ner så det ska det också tränas mer på!


/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar