onsdag 24 augusti 2011

Att vara katt!

Fannie & Gunvald - håller svans + hundnos ;)
Några bevis på att katter är smartare än hundar:
- Du kan omöjligt få 8 katter att dra en släde genom snön.
- För tusen år sedan tillbad man katten som en gud, det har katten aldrig glömt.
- Som kattägare vet; man kan inte äga en katt.
- Hundar kommer när man kallar. Katter tar emot meddelandet och ber att få återkomma.
- Människor som hatar katter blir möss i sina nästa liv.
- Hundar tror de är mänskliga, katter tror de är gudar.
- Tid spenderat med en katt är aldrig bortkastat.

Ni som känner mig vet att jag inte gör skillnad mellan hund och katt vad gäller deras intelligens, de är två helt olika typer av djur så det går inte riktigt att jämnföra som här ovan - texten kommer från bilaga jag fann på katthemmet under tiden jag jobbade där.

En gång i tiden hade jag dock en katt som var precis som texten här ovanför. Min svarta Panter.. tjusigare katt får man ju leta efter. Svart som natten, stor, kraftig och muskulös. Betedde sig som att marken han gått på blev helig, alla avgudade honom. Han var sådär som en katt är i mina ögon, en bondkatt eller huskatt - hur man nu väljer att säga. En j*vel på att jaga och snyggt gjorde han det, jodå.. under våra 16år tillsammans fick jag se hur denna katts jaktsätt såg ut vid flertalet tillfällen och egotrippad som han var försökte han sig på jakt på rådjur - utan resultat då förståss.

Han har en väldigt speciell plats i mitt hjärta och jag tänker på honom ofta, jag är glad att hans tass pryder min rygg - ett avtryck som kommer sitta förevigt! Hur han kom till mig får det att tåras i ögonen på mig var gång jag tänker på det. Läs gärna om hur Per flyttade in till oss på följande sida: Pers historia.

Idag har jag Fannie och Gunvald - bägge två adopterade från Vaxholms katthem. Tokiga små kissar helt enkelt! Nog för att de egentligen är mer hundlika än kattlika men så lever de ju ihop med två vilddjur till hundar - så man blir väl som man umgås gissar jag! ;)

Jag skulle inte kunna tänka mig en vardag utan verken hundar eller katter, det är just deras olikheter som lockar. Helt skilda djur men så fantastiskt underbara och jag får leva med 2 katter och 2 hundar - underbara varelser som förgyller livet!

Sen vill jag bara säga, ni som går i planer på att skaffa katt. Tar er en titt på något av Sveriges alla katthem. Jag kan lova att någonstans där ute finns det en katt för oss alla och de behöver vår hjälp - gamla som unga, stora som små, svarta som vita och tama som skygga. Gör ditt "katt köp" lyckat för fler personer än dig själv, hjälp någon av Sveriges många hemlösa katter. Jag lovar, det är inget man någonsin kommer att ångra!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar