onsdag 10 augusti 2011

Valpkurs!

Igår startade den ena valpkursen för Dogspirit med Susann Fagerman som instruktör ute i Täby - roligt!

Vi åkte buss ut till kursplatsen vilket blev en ganska så stor miljöträning - 3st bussar, 2st bussbyten i rusningstrafiken men Mandie tog det lugnt och satt och kollade in alla människorna som passerade och när vi kom på bussen la hon sig ner och vilade.

Väl framme nosade Mandie in platsen innan vi hälsade på övriga kursdeltagare och det var ett blandat litet gäng; dvärgpudel, cocker spaniel, mellan schnauzer, springer spaniel och en till rottis! Den söta lilla rottisen var bara 10 veckor gammal och så liten, jag som inte tycker Mandie vuxit så mycket sen hon kom hem men när jag såg lilla Tess(som hon heter) igår förstår jag att det nog hänt en hel del på dessa veckor. ;)

Jag och Mandie är ju lite "fuskiga" eftersom vi använder oss av samma övningar som Susann gör och har redan hemma börjat med dessa övningar så mer eller mindre alla övningar vi gjorde under gårdagens pass hade vi redan startat med. Det som är toppen med dessa övningar är att de som så mycket annat går att försvåra i många olika steg så vi körde på där vi var och försvårade och givetvis blir det en helt annan sak att träna på "okänd mark" och med så mycket störningar så det är ju verkligen toppen att komma iväg på kurs och se vad hunden lärt sig - alltså om saker och ting börjar sitta fastän man är på annan plats med störning eller om det "bara" fungerar i hemmets trygga vrå där träningen startar.

Jag tycker gårdagens träning gick bra, Mandie var lugn och sansad och satt fint och titta sig omkring under genomgångarna för att jobba på med mig när vi skulle och verkade inte bry sig sådär jättemycket om störningarna av de andra hundarna runt omkring. Vi ser fram emot kommande kurstillfälle!

Idag efter jobbet står det "Rebecca och Hella snack & Flingan och Mandie bus" på schemat - roligt som alltid ska det bli!

Nu väntar prommis med Mandie och daghunden Cosmo och jag tror det blir en sväng ner till vattnet för lite bad! :)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar