lördag 28 juli 2012

Vilken trevlig fredag!

Vilken trevlig fredag vi hade igår!

Först var vi i skogen tillsammans med Rebecca och Flingan för att spåra. Det blev 2st spår, ett lite kortare med flera svängar och böjar och ett lite längre som mer eller mindre gick rakt fram.

Så gick det:
Spår 1 - Ingen tvekan om att Mandie förstod vad det var frågan om så fort hon togs ur bilen utan hon började arbeta redan då. När hon väl startades i spåret arbetade hon i ett bra tempo och var noggrann men sedan hade hennes kära matte virrat till det.. (när jag la bägge spåren virrade jag bort mig själv lite i skogen och när jag sedan var på väg tillbaks till bilen så upptäckte jag att jag korsade det kortare spåret..) Detta resulterade i att Mandie spårade iväg där jag hade korsat spåret, det var iofs inget fel hon gjorde - hon följde ju mitt spår men jag höll bara emot i linan och mycket snart hittade hon tillbaks till "rätt spår" och strax därefter spårslutet.
Spår 2 - Jätte fint jobbade hon min fina tjej! Hon har verkligen ett bra tempo för hon blir mer noggrannare än när vi började spåra och hon for som en kanonkula i spåren. Även i detta spår stötte hon på störning.. denna gång av mig och Rebecca som lite halvt hysteriskt stod och skrek där bak i linan när vi vart bitna av några ilskna myror(kan tilläggas att j*klar vad hårt de bet!!), men Mandie kunde inte bry sig mindre om det utan spårade på bara! Bra jobbat!

Därefter gjorde vi lite uppletande, detta är ju inte Mandies starka sida att hämta in föremål som det inte lekts med innan man vi testade iaf. Flingan hade varit i rutan och röjt innan hehe, dvs hämtat in varenda litet föremål hon hittade! ;)
Så när det var Mandies tur tror jag först hon nosade runt efter Flingan, sedan nosade hon på några föremål men förstod inte riktigt vad hon skulle göra utan det var först när hon kom till dummien som hon tog upp den, vi förenklade det därefter lite för Mandie då Rebecca lekte med en boll, slängde ut den och först då släppte jag Mandie som faktiskt hämtade bollen 2gånger i utbyte mot lite lek hos mig. Jobbar man på detta sätt så tror jag Mandie kan lära sig, absolut hon är ju inte seg i knoppen men sedan att det inte är det roligaste enligt henne är ju en annan sak.

Väl hemma blev det inte mycket vila då jag städade lite och gjorde mig iordning innan det bar av hem till Rebecca för middag. Supermysig kväll med god mat och trevligt sällskap, som alltid! Tjejerna lekte en del även om de verkade lite avtrubbade efter dagens aktiviteter.

Jag och Mandie knallade hem vid 23.30 tiden och oj så mycket spännande det finns att lukta på "natte-tid", hon nosade i mer eller mindre varenda buske men när vi väl kom hem tog det inte många minuter innan hon slocknade brevid mig i sängen.

Sammanfattningsvis: En riktigt trevlig fredag, helt enkelt!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar