torsdag 26 juli 2012

Träningsdagbok 25/7

Dirigering: Jag har Mandie framför mig och lägger ut en korvbit på min högra sida, därefter sträcker jag ut hela armen åt höger och säger "höger", Mandie går och tar korvbiten. Det upprepar vi ett par gånger innan jag utökar med att lägga en korvbit på min högra och vänstra sida, jag sträcker ut hela armen åt höger och säger "höger". Mandie går och tar korvbiten på min högra sida(samtidigt som hon tar korvbiten på högersidan plockar jag upp den på den vänstra sidan). Även det upprepar vi ett par gånger innan jag utökar med att låsas lägga ut korvbitar på höger och vänster sida, jag sträcker ut hela armen åt höger och säger "höger", Mandie går till min högra sida och nosar, får beröm och godis från min hand. Upprepar detta ett par gånger innan vi slutar. Till nästa gång ska jag se ifall hon förstått ordet "höger" och testa och säga andra ord, när hon väl förstått ordet ska vi börja med vänster.

Linförighet: Det var varmt igår och Mandie var inte jätte alert utan flåsade en hel del men hängde på bra ändå, hon var alltid vid min vänstra sida och hade full ögonkontakt även om positionen inte alltid var den bästa. Högersvängarna tycker jag är riktigt fina men i vänster svängarna kommer hon lite på efterstjälken och jag får väl skylla mig lite själv - omedveten så har jag nog slutat hjälpa henne i svängarna och då det går så bra med höger så glömmer jag väl bort lite att hon fortfarande behöver hjälp med vänster.

Sitt/Ligg fot: Att sitta fot gör hon riktigt riktigt snyggt 9/10 gånger, hon parkerar verkligen som en kloss intill mig och fryser blicken i mig. Att ligga fot däremot, hon förstår mycket väl kommandot men ibland blir det typ "hej, ska vi softa lite" och så lägger hon sig ner på sidan. Men lika på och lyhörd för det så jag ska inte klaga på attityden utan det behöver bara finslipas. ;)

Inkallning: Woho! Min hund är äntligen säker på "stanna" och sitter vaket kvar medan jag kan gå bort 15m med ryggen vänt mot henne och därefter ropa in henne. Hon kommer och sätter sig fot men det kan bli lite snett så jag får hjälpa henne med "u-svängen" om jag vill ha det snyggt.

Platsläggande: Fungerar sisådär. Så vi gör just nu är att vi kommer gående, jag säger "ligg" och stannar upp någon sekund, hon lägger sig ner och jag går kanske 1-2 steg och därefter belöning. Där befinner vi oss just nu för går jag längre bort så reser hon sig upp.

Apportering: Min söta lilla hund har ju börjat att apportera i andra sammanhang så jag är mer än glad men detta att hålla en torr och hårt apport i munnen bara, nja det är väl sisådär så just nu får vi leka lite med apporten, slänga den och när hon kommer in, sitter och lämnar den - klick och belöning.

Tandvisning: Inga problem alls, att stå och låta någon lyfta på läpparna och pilla tycker hon inte är sådär jätte konstigt. Sen när man ska öppna hela munnen så kan hon rycka lite med huvudet så det behöver tränas på även om hon finner sig i det idag.

Avslutade gårdagens träning med en godissök på kanske 20*20m, skoj!

/ Hella.

2 kommentarer:

  1. Hahaha jo tack jag har så många rivsår och bitmärken på armarna nu så folk kommer väl börja undra xD Han är rätt bitig av sig, men har som tur är blivit bättre ;) Det roliga är att han alltid får samma min och när vampyrtänderna är framme vet man precis vilket humör han är på ;)

    Gud vad fin din tjej är :) Vid vilken ålder började du spåra med henne?

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja folk kan ju börja tro saker när man har alla de där märkerna över armarna! Men det går över som tur var! :)

      Tack så mycket! Jag började nog spåra med henne när hon var runt 4-5månader. Spår kan man nog börja med när som helst, bara se till att göra det enklare första gångerna och tänka på att en liten valp kanske inte är lika fokuserad så det blir ju inga långa spår då. Personspår började vi med att hon fick "hitta" personen i slutet av spåret t.ex, sedan gjorde vi lite korvspår och liknade innan vi började med viltspår vid 6månader tror jag. :)

      Kram!

      Radera