tisdag 10 juli 2012

Gårdagens aktiviteter..

Semester dag 1(igår, måndag)

Tricks: Gråta(lägga tassen över nosen som att man torkar bort tårar)
Mandie

Så gick det: För att skapa retningen att lägga tassen över nosen la jag öglan på kopplet över hennes nos, såfort hon lyfte tassen och rörde sin egen nos - klick och sedan belöning. Vi upprepade flera gånger innan jag tog bort kopplet för att se ifall Mandie förstått att det var "tass mot nos" som lönade sig. Det gick lite segt men så helt plötsligt föll poletten ner och hon började ta sin tass mot nosen.

Att tänka på till nästa gång: Variera mellan att Mandie sitter upp och ligger ner, när hon ligger ner lägger hon tassen mer markerat över nosen än när hon sitter upp, fungerar bäst om man först låter henne ligga ner och sen låter henne sitta upp. Börja nästa träningspass med att använda mig av kopplet för "friska upp minnet", beroende på hur det går så vill jag jobba bort kopplet ganska så snabbt och därefter jobba på ett kommando och flera upprepade tass-mot-nos innan klicket och belöningen kommer.

Tricks: Buga(stå framåt lutad med överkroppen och rumpan uppåt som en bugning)
Martie

Så gick det: Jag hade Martie ståendes framför mig, i min hand hade jag en godisbit som jag förde mot Martie, sedan neråt och inåt mellan hans framtassar. Det gällde här att vara riktigt snabb med tajmingen och få till ett klick i det ögonblick han lutade ner framkroppen och innan han slog ner rumpan i marken. När jag fått in perfekt tajming började han förstå att det handlade om hans framåt lutade överkropp och visade upp beteendet utan retning 3-4 gånger innan vi avslutade för dagen.

Att tänka på till nästa gång: Martie är mycket snabb på att lägga sig ner, det är väldigt viktigt med tajmingen men jag kan också hjälpa honom att förstå genom följande; göra handrörelsen för att få honom att böja ner överkroppen, när han böjt ner överkroppen och fått klick och belöning drar jag handen uppåt mot mig, han följer min hand och det blir alltså inget läggande i denna övning. Detta då jag inte vill att det ska bli buga-sedan rumpa ner i marken. När vi fått in buga, sedan stå t.ex så ska handrörelsen börja jobbas bort och därefter ska ett kommando läggas på.

Person-sök(leta rätt på "försvunnen" person)
Alla tre hundarna.

Så gick det: En utav oss höll alla hundarna i kopplet medan den andra gick rakt in i urskogen i 5minuter som vi bägge ställt in på våra mobiltelefoner. När det gått 5minuter hade en person gömt sig ganska så långt i skogen, gått lite hit och dit osv. Hundarna släpptes och stack iväg med en väldans fart. Martie och Mandie tog täten och när de skulle korsa ett stort och djupt dike avstod lilla Ozzy som har lite ont i sina bakben men de andra två flög över och sedan använde de nosen för att hitta den försvunna personen. De belönades med glatt röstberöm och kamplek med en stor tross.

Att tänka på till nästa gång: Utöka tiden, gå mer zickzack så hundarna får gå på spår/vittring mer.

Igår hade vi även fin besök, nämligen moster, kusin och kusins lilla söta tös, Elma 1½ år gammal. Så igår vart det också lite "barn-träning" vilket gick fin fint! :)

/ Hella.

2 kommentarer:

  1. Ååh vad roligt!
    Jag älskar att träna tricks, Simba kan runt 85 st nu!
    Låter som du gör rätt och duktiga vovvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, duktiga Simba! Jag röstar för lite video klipp på Simba och hans konster! :D
      Alltid roligt att se och så får man lite ideér när det står still där uppe på en själv!

      Tack så mycket, Mandies "gråtande" börjar sätta sig ganska så bra nu!

      Hoppas ni mår bra! :)

      Radera