onsdag 4 april 2012

Vårens planteringar

Ett av det roligaste med den tidiga våren är att man får så frön i drivhus, något jag sysselsätter mig med varje år - så roligt att driva upp från början liksom. Iår har jag väl lagt lite band om mig själv och inte köpt hundraelva sorters frön utan nöjt mig med 3st olika blomsorter, alldels lagom även om jag tror att det blir en till omgång när dessa små planter ska planeras om och flytta ut från drivhusen. I förra veckan planterades Flitiga Lisa, Zinnia och Tagetes - några personliga favoriter! Zinnian har redan tagit sig ordentligt och Tagetesen och Lisan är på väg upp de också!

Eftersom jag typ har en extrem fobi för de äckliga krypen som håller till i ett trädgårdsland, dvs maskar och sniglar så blir det inte till att plantera ut i trädgården hos mamma och pappa sedan utan blommorna sätts i krukor och eftersom jag även tycker det är roligt att måla och pyssla brukar jag måla krukorna själv, ha dessa ute på trappen eller ge bort till familj och vänner. :)

Lilla fröken Mandie har nu löpt klar för denna gång! Detta var damens andra löp och jag upplever det som att hon var mer vaken och alert denna gång mot första gången då hon mer eller mindre sov sig igenom löpet. Martie som ju är kastrerad har ett par jobbiga dagar under Mandies höglöp och inte hjälper det ju heller när hon inte lämnar honom ifred utan ihärdigt står med baken i ansiktet på honom. Vi får se hur det blir framöver och kanske att Martie vänjer sig vid att det är såhär ett par gånger per år eller ifall man får försöka hitta en lösning med att ev placera ut en av dem under de där jobbigaste dagarna.

En sak har slagit mig under de senaste dagarna nu när vi flyttat då hundarna kan gå lösa ännu mer än tidigare. Min lilla fröken kan sin inkallning väldigt bra, aldrig någonsin har hon gjort en antydan till att sticka iväg och när hon börjar traska iväg kommer hon direkt när man ropar. Men.. däremot så har de bägge två stuckit iväg 2gånger. Bägge gångerna var det Martie som drog igång det hela och fick med sig lill syrran. Det har aldrig någon fara då det första gången var med en hund som de började leka med och andra gången var till en hundkompis som är hos oss på dagarna men för den sakens skull är det såklart inte okej!!
Jag vet, om jag tänker efter att detta är endast mig eget fel då jag tror att jag omedvetet kanske inte belönat Martie fullt som mycket som jag brukade och behöver vid inkallning sedan Mandie kom. Jag har väl tänkt lite; han är äldre och kan detta och lagt ner mer energi på att lära Mandie sin inkallning. Ja, då är det ju inte så konstigt att han tappat lite motivation och intresse att komma in till matte när hon inte är så rolig som hon brukade. Så nu är fickorna proppade med massor av gott godis och det blir tjo och tjim i massor när de bägge kommer springandes emot mig! :)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar