onsdag 11 april 2012

Fodermeny och kissefunderingar..

Nu har mina hundar ätit färskfodret Vom og Hundemat i snart 1½ månad och jag är jättenöjd! De har hållt sin vikt, fått bättre päls och bajsar inte som hästar längre. Jag köper och varvar med kycklig(vom, kycklig och innanmäte) och lax(vom, kycklig, innanmäte och lax). Ska nästa gång också köpa på mig ett par korvar med ren vom som man kan ge lite av som mellanmål.

Såhär ser hundarnas meny ut:
- Morgon/förmiddag: 350g till Mandie, 250g till Martie.
- Mitt på dagen/tidig eftermiddag: Riven morot med yogurt, tanken är att de ska få lite vom till nästa leverans.
- Eftermiddag/tidig kväll: 350g till Mandie, 250g till Martie.
- Varannan till var tredje dag får de något typ av skrov att tugga i sig, mums tycker dom!

Sitter här med en liten fundering..
Mina två kissar - Fannie och Gunvald bodde ju tillsammans med oss uppe i lägenheten i Soltorp. Fannie som tidigare vistades ute ett tag under dagarna nere hos mamma och pappa fick bli innekatt på heltid. Övergången gick jättebra även om jag förstod att hon längtade ut till och från genom att sitta och pipa vid fönstret och dörren. Gunvald bryr sig inte sådär jättemycket, prio nummer ett för honom är en stor portion sällskap.
I samband med flytten till Sätra äng flyttade katterna ner till mamma och pappa igen, såå roligt med ett stort hus att springa omkring i tycker dom och Fannie har börjat gå ut korta stunder igen.
Anledningen till att katterna inte fått flytta upp till nya lägenheten är att jag velar. Vad vill dom? Vad är bäst för dom?
Att Fannie älskar livet i villa är det inga tvivel om och att då och då få gå ut lite är toppen för henne då hon är en ganska så aktiv katt och Gunvald, som sagt, han bryr sig inte så jättemycket om vart han är sålänge han får sällskap. Min tanke var först att låta Fannie bo kvar hos mamma och pappa och ta med Gunvald upp men samtidigt är de väldigt bundna av varandra och jag vill inte sära på dom.
Jag tror inte någon av de skulle må dåligt av att bo uppe i lägenheten men om ett bättre alternativ finns? Lägenheten är trots allt mycket mindre än det stora huset och Fannie får möjlighet att gå ut, även Gunvald får en större utomhuskänsla då han kan vistas ute på altanen ibland. Här får de dessutom sällskap dygnet runt av tvåbenta och inte bara på kvällarna när jag kommer hem från jobbet samt helgerna. Enda nackdelen är väl alla hundarna som är här under dagarna, det går jättebra men en risk finns det ju alltid med att ha flera djur tillsammans. Gunvald är dessutom mattes pojke och är ganska så fäst vid mig, när jag tog hem honom gick det inte att röra honom. Idag är han tam men låter inte vem som helst röra honom. Även fastän Gunvald känner min mamma och pappa bra så beter han sig helt annorlunda om jag ropar på honom än dom t.ex.

Hade jag en större lägenhet och balkong skulle jag inte tvivla alls.. Mamma och pappa har inget emot att ha katterna här men samtidigt känner jag ju att jag vill ha dom hos mig, de är ju mina kissar - mitt ansvar. Frågan är hur mycket i frågan som är själviskt(= att vilja ha de hos mig, för min egen skull) och hur mycket som är ansvarstagande?

Aja, jag får fundera vidare innan jag bestämmer mig.

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar