lördag 24 mars 2012

Men varför?

Jag undrar lite över en sak.. varför ska folk ha sina familjehundar skällandes ute på tomten ensamma?

Igår på kvällspromenaden med Martie och Mandie, som inte ens var speciellt lång igår såg vi 3st hundar som vistades ute ensamma på sina inhägnade tomter, skällandes och gormandes.

Nu har jag inte tomt själv och nere hos mamma och pappa har vi inte inhägnat men visst skulle jag uppskatta staket runt deras tomt men inte tusan för den sakens skull att hundarna ska vistas där ute själva, bygga upp ett vaktbeteende och springa runt och gorma så fort de hör eller ser någon i närheten. Själv tycker jag det är ett mycket märkligt vis att aktivera sin hund på, för det är ju just vad det blir.. en aktivitet att vakta något som inte behövs vaktas i den graden..

Det mest märkliga är att dessa hundar står och gormar och gormar, minut efter minut och inte en människa syns till eller hörs, detta accepteras tydligen eller är kanske t.o.m uppskattat(?).

Aja, jag behövde nog bara skriva av mig lite för jag förstår inte fenomenet med att ha hunden ute ensam sådära. Nu ska vi gå ut på kvällspromenaden, får se hur många vakthundar vi ser denna kväll i det lugna lilla bostads och villa området vi bor i.

/ Hella.

6 kommentarer:

  1. Suck... Plånkan tas in direkt om hon skäller. Not okay. Folk kan ju bli rädda liksom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flingan har ju en sådan mysig tomt att ligga ute och spana på! :)
      Ja verkligen, förstår inte meningen med att ha hunden ute ensam om den gapar. Vem vinner något på det liksom?

      Radera
  2. Ja du, det undrar jag med!! Började skriva ett lååångt inlägg om exakt detta ämne för några dagar sedan men kastade det (måste ju hålla mig på god fot med traktens hundägare...). Ok att hundar skäller nån gång men just det att de står och vrålar i det oändliga utan att någon bryr sig??? T.o.m. kl 6 på morgonen eller 12 på kvällen... Som granne skulle jag bli fly förbannad!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe vad roligt att du också suttit och filat på ett sådan här inlägg med samma ämne, jag har funderat på detta länge men också hållt mig från att skriva men häromdagen verkade alla hundar i området vara ute och gapa så kunde inte hålla tillbaks. :P

      Ja, att hundar skäller till hör väl till eller hur man ska säga men just när det gapar och gapar och ingen tycks reagera förutom de förbipasserande. Otroligt underligt..

      Radera
  3. Ja ibland undrar man hur en del hundägare tänker, eller tänkte när dom skaffade hund....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! När vi i familjen skaffade vår första familjehund för 9år sedan tänkte man vad mysigt det skulle vara med hunden som ligger ute i trädgården medan man sitter och fikar och grejar i trädgården men att hunden ska vara där själv och bara skälla finns inte riktigt i min värld iaf..
      Konstigt det är detta! :)

      Radera