måndag 26 mars 2012

Hundbus och viltspårs söndag

Igår hämtade Rebecca och Flingan upp mig och Mandie för att åka upp till skogen där vi la ett viltspår och medan spåret fick ligga till sig gick vi ut på golfbanan där tjejerna busade järnet medan vi tvåbenta fikade lite i den underbara vårsolen.

Tjejerna har ju så himla kul tillsammans, man kan inte annat än att bli lycklig i själen när man ser dom tillsammans! Men det är lite skillnad nu om man jämnför med för ett par månader sedan, de är lite bomull i öronen och min tjej är ständigt på jakt efter en kille nu för tiden. Knashund, men det ska väl ge med sig om någon vecka.. hoppas jag! :)

Efter ca 1 timme åkte vi tillbaks och tog spåren. Mandies spår var ca 200m skulle jag gissa på. Detta var ett nytt område för oss att spåra i och när jag la spåret kom jag plötsligt ut på ett öppet fält så där la jag ut lite mer blod än vanligt eftersom Mandie inte spårat så mycket på fält innan och dessutom blåste det en del igår. Det var två lätta svängar i spåret också. Mandie nosade upp spårstarten själv och satte igång ett fokuserat arbete i ett bra tempo(var nog bra med bus innan för annars kan hon vara lite för ivrig i spåren), väl ute på fältet snurrade hon omkring lite men det hade jag nästan väntat mig, efter några snurrar kom hon rätt och då var det raka vägen ut till klöven som hon stolt tog i munnen och bar tillbaks, så det är inget tvivel om att klöven verkligen är en belöning för henne.

När vi sedan skulle lasta in hundarna i bilen igen bestämde sig Mandie för att lägga sig platt ner på marken för att vägra lämna ifrån sig sin klöv, knep ihop käften och var inte alls direkt samarbetsvillig. Mandie har tidigare visat upp detta vaktbeteende på ett vanligt gnagben, då efter tips från våra uppfödare fick vi ordning på detta problem genom att göra det till en aktivitet tillsammans och idag vaktar hon inte något(=mat, vanliga gnagben, pinnar, leksaker m.m). Så egentligen är jag väl inte jätte förvånad över att hon visar upp detta beteende kring något jätte jätte smaskigt men det är ju såklart inte för den sakens skull accepterat. Så i veckan ska vi åka med Rebecca och köpa riktiga råa ben som är såå goda och såå värda att hålla hårt i enligt Mandie och då fortsätta och repitera träningen hemma med att göra det till något vi gör tillsammans. I fortsättningen ska jag också se till att hänga upp/fästa klöven så hon inte får chansen att ta den själv och göra den till sin egen eller hur man ska säga. Aja, det är bara att fortsätta träna. Känns inte som någon omöjlighet direkt och eftersom det gav med sig snabbt innan med ett vanligt gnagben så utökar vi bara träningen nu fast med något mer eftertraktat.

Vi hade iaf en jätte härlig vårdag med bästaste tjejkompisarna jag och Mandie! :)
Idag får jag nycklarna till nya lägenheten så ni kan väl gissa vad jag kommer syssla med i veckan? Hehe

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar