fredag 23 mars 2012

Mandie träning 23/3

Var precis ute med Mandie och körde lite lydnad, gick jättefint idag tycker jag! En vaken liten tjej som hängde på med massor av vilja och positiv energi. Avslutade träningen när det gick som bäst och när Mandie tyckte det var som roligast, de där är något jag måste lära mig bättre för man tycker ju att det är så kul när det går bra att man fortsätter men så börjar motivationen dala och det vill vi ju inte! Använde såklart godis som belöning men även leksak, hon var riktigt på leksaken idag vilket var extra kul eftersom hon brukar tappa intresset för den ganska så snabbt annars. Liten trött fröken kom sedan andfådd in och la sig pladask på golvet, kan säga att även jag var ganska så andfådd efter vår vilda lek(belönings leken alltså) ute!

Linförlighet/fritt följ: Använde godis till att börja med som belöning och Mandie hängde fint på, bra position. Svängarna blir allt bättre och bättre tycker jag, får med henne på ett annat sätt nu än innan när det kändes som hennes tempo avtog i svängarna. Fick till några riktigt snygga helt om halt. Även språng marschen gick fint, ingen jojjo idag heller utan alla tassar i backen, snygg position. Övergick sedan till att varva mellan godis och lek som belöning. När vi använde leksaken som belöning fick jag trigga igång henne lite innan för att få upp hennes intresse för leksaken och göra den "värdefull".

Fotposition: Jag blir verkligen imponerad över Mandie i detta moment! Har ju inte lagt ner energi på att "pilla" i positionen utan är glad att hon ens förstått att man ska sitta vid sidan. Vid varje träningspass tycker jag det går allt bättre och bättre. Som i språng marschen, jag har ju saktat in tidigare men testade idag att göra ganska så tvära inbromsningar och Pang, så slår hon ner rumpan i backen och snyggt också! Helt om halt så trippar hon nästan på tå, är super fokuserad och när jag stannar, pang - och rumpan ner i backen!

Inkallning: Fungerade helt okej idag, var väl inget jätte tempo i inkallningen och skulle nog haft med mig favoritbollen som belöning. Men hon gjorde vad jag bad henne om så jag ska inte klaga. "Stanna" blir allt klarare för henne och att gå 5-7m bort och vänta i några sekunder innan jag kallar in fungerar bra, tidigare var avståndet kortare och jag vågade inte vänta speciellt länge innan jag kallade in.

Platsläggande: Att ligga kvar på stället är lite klurigt för en dam som ganska nyligen förstått sig på "stanna kvar" men har henne gåendes vid sidan, stannar, ber henne att lägga sig ner. Stannar kvar på platsen i kanske 5sek innan belöningen kommer. Utökar med att röra mig runt om henne, backar ifrån henne en, två steg och sedan tillbaks. Så det går framåt!

Nu är helgen här igen och imorgon väntar lite jobb för min del mitt på dagen, sedan blir det lydnad med bägge hundarna och på söndag blir det spårträning med Rebecca och småtjejer! Skoj, hoppas vädret blir lika fint som idag! :)
Och vet ni vad? På måndag får jag nyckeln till nya lägenheten så nu är det inte alls långt kvar!!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar