torsdag 5 januari 2012

Litet träningpass 4/1

Om kvällarna så brukar jag och hundarna köra ett litet träningspass med dagens sista måltid som belöning. Roligt med lite hjärngympa framåt kvällen och roligare när hundarna får arbeta för maten än att bara, jämt och ständigt servera det i matskålen. Följande här nedanför är från vår träningsdagbok.

Tid: 21.00-22.00
Plast: Hemma, inomhus.
Belöning: Godis, torrfoder.

MANDIE:
- Sitt och Ligg, signalkontroll.
- "Tass", kommando.
- "Fot", position och kommando.
- Apporten, lägg på kommando "håll".
- Stanna.
- Kontaktövningar.
MARTIE:
- "H", vinka med höger tass.
- "Fot", position och kommando.
- Apporten, utöka tiden för "håll".
- Ligg, jobba bort skallet.
- Repitera övriga tricks.

Så gick det:
MANDIE:
1. Sitt och Ligg - Jätteduktig och lyssnar på orden innan hon agerar. Jag kan vara i rörelse när jag säger ordet "sitt" och hon sätter sig ner på en gång även fast jag själv går runt i rummet.
2. "Tass" - Så fort jag håller upp min hand lägger hon sin tass i min hand. Vill träna signalkontroll så har börjat att säga "tass" samtidigt som hon lyfter tassen upp i min hand, nu så belönar jag endast när jag sagt kommandot innan. Alltså inte för det spontana.
3. "Fot" - Med hjälphanden så sätter hon sig superfint men när jag börjar plocka bort hjälphanden blir positionen sämre. Måste tänka på att jobba i små steg när jag plockar bort hjälphanden för att inte försämra positionen. Har börjat lägga på kommando och begär också kontakt då och då.
4. Apporten - Håller fint och hårt i apporten och jag har börjat lägga på ett kommando. Detta är lite halvtråkigt så jag kör 2-4 gånger, avbryter, jobbar med något annat och sedan går vi tillbaks och repiterar. Ska inte tränas i slutet på träningstillfället eftersom hon tappat motivationen då lite.
5. Stanna - Inomhus sitter "stanna" hur bra som helst nu, fungerar sisådär ute så det blir nästa steg. Säger "stanna", Mandie stannar, kastar en godisbit förbi henne, klick, Mandie stannar, säger "varsågod", Mandie går och äter upp godisen.
6. Kontakt - Placerar godishanden ovanför huvudet, bakom ryggen, i fickan, hängandes ner, höger, vänster, håller handen i rörelse m.m och hon håller kontakt fint och koncentrerat.
MARTIE:
1. "H" - fungerar jättefint och använder mig också av en "bensignal", när jag lyfter höger ben så ska han lyfta höger(eller ja, hans vänster) tass. Utökar med att öka avståndet mellan mig och Martie.
2. "Fot" - Sätter sig jättefint, ska jobba vidare på stadga och signalkontroll.
3. Apporten - Håller jättefint på kommando, jobba vidare med att utöka tiden.
4. Ligg - Inga problem med signalkontrollen här men tar lätt till skall när han lägger sig ner. Belönar inte läggandet när han skäller till. Upprepa 2-3 gånger, avbryt och jobba med annat ett tag annars blir han lite frustrerad.
5. Tricks - Kanon! Om Martie fick välja skulle han vilja att vi skulle rymma med en cirkus så han fick visa upp sina konster hela dagarna. ;)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar