tisdag 6 december 2011

Tokfnatt i snön

Igår kväll var Mandie med om sin första riktiga snö! När vi gick ut på kvällspromenaden så trillade stora snöflingor ner från himmeln, först trodde nog den lilla damen att det regnade och tänkte som vanligt sätta sig och vägra i porten men hon blev "utdragen" därifrån och mycket snart blev allt väldigt roligt!
Snöflingorna skulle jagas och ätas och sedan fastnade de ju på marken också så då skulle det slickas på marken, allt detta med fart, hopp och stuts fram och tillbaks sådär lite okontrollerat. ;)

Martie är inte lika lätt flörtad utan kräver nog lite mer snö som man kan plumsa i innan han ska bjuda på ett sådant glädje varv. ;)

Under promenaden igår så stötte vi på vilt, första gången på såhär nära håll sedan Mandie flyttade in. Vi svänger in på en väg och där, 10m framför oss står ett rådjur..
När rådjuret stod still(typ 2sek) stod hundarna bara och kollade men sen så satte den såklart iväg i full fart framåt på vägen. Tror ni att jag hade någon chans att "samla upp" mina hundar? Nej, inte direkt! Det var bara att hålla i så hårt man bara kunde och sedan när det "värsta" lagt sig samla upp och begära lite kontakt för att sedan fortsätta promenaden. Är ändå imponerad hur snabbt Mandie kunde släppa detta, Martie fortsatte ju t.ex att spåra/nosa i marken ett tag efter rådjuret hade försvunnit utom vårt synhåll.

Hinner man själv se rådjur/harar - annat vilt på håll innan så är det ju inga problem men när det dyker upp såhär snabbt, mitt framför ögonen så är det liite svårare. Är glad att det inte var halt ute igår iaf!

Lite roligt.. Igår smorde jag in hundarnas tassar med tass-salva. Första gången för Mandie. Gick superbra innan hon kom på att tass-salvan var god.. tydligen, och tänkte börja slicka på tassarna. "Nej, Mandie". Hon slutade upp och gav upp väldigt lätt tyckte jag och fortsatte, så ska jag ta lite mer tass-savla på fingret och vad gör tok gumman? Slickar i burken.. =P
Tass-salva är ju inte farligt att få i sig, iaf inte så liten mängd men vill ju inte att hon ska lära sig att slicka i sig det.

Träning:
Mandie kan nu "tass" på signal, jättegulligt!
Hon blir allt bättre och bättre på signalkontrollen på "sitt" och "ligg", ska be mamma filma oss någon dag så ni kan få se.
Stanna, eller kommandot "vänta" som jag valt att använda i vardagen blir också allt bättre, inomhus - i den lugna hemma miljön sitter det så nu ska vi börja träna ute där störningarna är lite större.
Martie kan nu sitta och vinka på allt längre och längre avstånd från mig. Kan också sätta fodertunnan på längre avstånd från mig och "skicka ut" honom för att gå upp och sätta sig på tunnan.
Martie kan ju öppna och stänga t.ex kökslådor och köksdörrar som sitter lågt. Funderar på om jag ska lära honom att ta av strumpor, känns inte sådär jättesvårt. Hundar kan ju också lära sig att sätta på strumpor med lite hjälp, funderar på hur inlärningen där skulle se ut - vore roligt att lära in det!

Idag är det flertalet kloklippningar inbokade så nu tänkte jag sätta igång med den första hunden!

/ Hella.

2 kommentarer:

  1. Där sa du något... Att ta av strumpan är ju ett vanligt trick men jag har faktiskt aldrig tänkt på att man även kan lära hunden att sätta på strumpan också. Ett framtida projekt!

    SvaraRadera
  2. Ja men visst borde det gå att lära dom att sätta på en strumpa också Susann!

    Tänkte att man syr på som en "flärp" på strumpan uppe vid resåren och så får man kanske sätta på strumpan över tårna och sedan lära hunden att dra i "flärpen" för att få på strumpan.

    SvaraRadera