torsdag 10 november 2011

Vacker höstdag!

Gårdagens träning:
Igår var vi ute och tränade, hundarna fick turas om att komma och träna med mig medan den andra satt uppbunden ett par meter bort vilket då också blev lite passivitets träning för den som väntade. Vi avslutade också med en stor godissök i högt gräs och i träden.

MARTIE:
- Apport - både med apportblock och dummis. Slänger ut, placerar ut och skickar Martie på "apport" och han hämtar och lämnar inne hos mig. Inget fotsättande utan han lämnar nos mot näsa. Har försvårat genom att han ska vara nog med att lämna i handen, innan kunde han släppa lite varsom när han kom in till mig.
- Tricks och konster - sitt, ligg, stå, snurra, under(mellan benen) och hopp med försvåring på singal kontrollen.
- Gå fot - tränar på att gå fot och svängar.

MANDIE:
- Apport - Stora framsteg! Har tidigare fått in att hon ska hålla/lyfta föremålet från golvet och klickat/berömt för detta. Igår gjorde jag ett test och kastade iväg apportblocket vilket resulterade i taggad hund som jag släppte på "apport" snabbt, Mandie sprang iväg och hämtade apportblocket och kom sedan emot mig då jag berömde med glatt röstberöm vilket gjorde att hon fick upp tempot, kom in till mig och släppte blocket på mina fötter!

- Gå fot/sitt fot - Tränade att sitta fot och gå fot samt en del små svängar. Gick mycket bra tycker jag, blir korta sträcker och sedan tok lek!

- Sitt och ligg - Sitt sitter riktigt bra nu med signal kontroll, ligg kommer mer och mer och jag håller nu på och jobbar bort handhjälpen, sträcker handen ner till mitt knä nu t.ex.

Under träningen kom en kille från området förbi och hälsade och tittade på oss när vi tränade. Det var ju toppen då det blev lite störning. Martie skulle ju kela lite med honom när han satt uppbunden och Mandie nöjde sig med att en liten klapp innan hon satt som frusen med blicken på mig - kom igen då matte, min tur nu! Såg det ut som hon tänkte när hon satt uppbunden! Efter träningen blev det 1timmes kvällspromenad för hundarna med klövjeväska för Marties del som fick bära diverse tränings saker.

Igår var det en helt underbart vacker dag! En tjock tät dimma låg tills kl 12.30 ca och tillsammans med höstens alla vackra färger skapade det ett helt trollikt landskap! Följande natur bilder tog jag under promenaden tillsammans med mamma och några hundar igår på förmiddagen.










 Och lite hundbilder såklart! Från gårdagen.












/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar