lördag 26 november 2011

Lördags förmiddag

Mina hundar sitter i köket och stirrar blint upp på sina matskålar, precis som de hade någon telepatisk förmåga - matskålen, sväva ner hit!
Det är alltså snart matdags för hundarna och katterna sitter i fönstret och trycker nosarna mot glipan som står på glänt, en helt vanlig och lugn lördags förmiddag alltså! :)

Senare idag ska jag och Martie bege oss upp till Rinkeby skogen för att möta Susann och Täppas för lite viltspårs träning - roligt!

Och imorgon ska jag gå 5km motionsspåret med Mandie tänkte jag, inte för att jag själv ska träna men eftersom hundar måste vara kopplade i spåret så blir det utmärkt koppel och miljöträning. Kanske att man hinner med något "matte-sök"(jag "försvinner" in i skogen och Mandie får leta rätt på mig) också!

Igår kväll klippte jag Mandies klor. Jag klipper hennes klor varje vecka/varannan vecka. Det kanske inte behövs så ofta egentligen men dessto oftare man klipper dessto mindre behöver man klippa och pulpan hålls tillbaks samt att hon vänjer sig vid denna typ av hantering. Som liten valp var det ju aldrig några problem, hon låg självmant ner på rygg och lät mig klippa klo efter klo - givetvis fick hon massor med röstberöm och godis för att hon var så duktig(vilket hon får även idag såklart!). När hon blev lite äldre så försökte hon ibland ta sig där ifrån, helt enkelt resa sig upp och vilja gå men jag var bara bestämt med att "detta ska göras, sen får man går". Tycker hon är och har varit jätteduktig med detta!

Så igår då, hon låg lugnt ner och gjorde ingen antydan till att resa sig och gå medan jag klippte men så hördes ett litet morr från fröken..
- Nej, vad gör du? Sa jag till henne med bestäm och lite hårdare röst.
Hon kom av sig helt, tittade upp på mig och började tokvifta på svansen. Sedan låg hon lugnt och tyst medan jag klippte de övriga klorna.

Visst märks det att fröken börjar bli unghund och en "egen" individ med mer egna åsikter än innan. Men är man bara vänlig men bestämd så är det ju faktiskt inget problem, det är ju trots allt en del av att växa upp - att testa gränser. :)

Nu ska jag ge mina hundar mat för det där med telepatin verkar inte riktigt fungera för dom. ;)

Långpromenad med 5st hundar igår, de trivs verkligen i grupp detta
härliga gäng!

/ Hella. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar