söndag 23 oktober 2011

Valpkurs/föreläsning/viltspårs helg!

Vilken trevlig och rolig helg denna helg har varit!

I lördags bar det av till Södertälje bk med Mandie, Rebecca och Flingan för att träffa kenneln och nästan alla syskonen för det sista tillfället på valpkursen och därefter lyssna på föreläsningen om "Samarbete och ledarskap".

Det gick bra på valpkursen som handlade mycket om kontakt under hundmöten/de andra hundarna som störning och avslutningsvis gjorde vi en liten hinderbana och även det gick bra förutom de moment som handlade om att hunden skulle stanna kvar - ja, vi behöver alltså jobba på "stanna". ;)

Föreläsningen var väldigt intressant, precis som Tony(kennelhusse) sa under föreläsningen finns det lika många filosofier som det finns hundar och man lär sig alltid något nytt och om inte annat så får man en insikt i hur andra ser på det hela och tänker.

= Det blev alltså en mycket trevlig dag med fin fina hundar och supertrevligt folk! Är verkligen roligt att träffa såväl alla syskonen som ägare med äldre hundar av rasen! Är väldigt glad över att jag valde just denna kennel, givetvis för att jag fått världens finast rottis flicka för mig(jodå, det tycker jag verkligen!) men också för den gemenskapen som finns och alla de tillfällen som ges att träffas - guld värt!

Idag, söndag gick jag och Mandie upp till Rinkebyskogen för att möta upp Susann och hennes hund Täppas, en dv-schnauzer hane för att köra lite viltspår.

Det första spåret gjorde jag nog en aningens för svårt då det korsade en stor gångstig och sedan blev det lite ner i sunkmark. Mandie spårade på bra i början men virrade sedan omkring när vi kom till stigen, jag hjälpte henne genom att gå framför henne(vilket jag annars inte gör, går alltid bakom), hon följer mig oftast framåt och tog sedan spåret/kände lukten av klöven och klarade sig ut till spårets slut.

Det andra spåret för dagen gjorde jag mer eller mindre rakt fram "off road" i skogen och då var det inga problem alls, visst nosar hon ut lite och håller sig inte precis på spåret men klarar av det hela och stolt tar hon klöven i munnen när hon funnit slutet.

Tack Susann och Täppas för en trevlig dag i skogen! :)

Liten mini film på Mandie som fått bära upp klöven från spårets slut till vår lilla "samlings-plats" i skogen.

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar