söndag 16 oktober 2011

Spår söndag

Dagen började med 1 timmes promenad med bägge hundarna tillsammans med mamma och Ozzy. Vi gick runt golfbanan längs med vattnet och tusan så vackert det är ute nu och speciellt idag med det underbara vädret vi haft!

Därefter begav jag och Mandie oss upp till skogen för att möta Caroline för en liten promenad och sedan personspår.

Såhär gjorde vi:
- Vi befann oss lite "off road"(alltså inte nära någon gångstig eller motionspår). Caroline höll i Mandie medan jag gick ett par meter bort och gjorde en start, dvs skrapade med foten i marken. Därefter gick jag rakt fram i ca 3-4 minuter och korsade ett motionspår, skulle gissa på att jag gick runt 200m. Jag satte mig ner i en buske och väntade beredd med 2st köttbullar i handen. Caroline hade blivit instruerad att starta Mandie efter 10minuter genom att visa fram henne till spårets start, peka ner på marken och ge kommandot "spåra".

Så gick det:
När Caroline visade fram Mandie till spårets start hade Mandie varit ivrig och efter ett par sekunders "granskning" av starten var nosen fast i marken och så begav hon sig utåt i ganska så raskt tempo. Caroline höll längst ut i kopplet(ja, jag vet - glömde linan) för att inte begränsa Mandie och hängde på i hennes tempo och berömde med lugnt röstberöm under spårets gång. När de kom ut i motionspåret hade Mandie nosat runt ett par varv innan hon tog upp mitt spår och därefter var det raka vägen ut till mig. Jag såg när de dök upp bakom buskagen och sista biten var det full fart och nosen som fastfrusen i marken för Mandie inte såg att jag ställde mig lite upp och vinkade åt Caroline som skulle förstå att de kommit rätt. Väl framme vart det "party" med lek och köttbullar!

Är jättenöjd och stolt över min lilla fröken, detta är nog det längsta och svåraste spåret vi gjort hittills, speciellt med övergången från motionspåret där många människo lukter fanns. Hon jobbar på koncentrerat och håller tempo i spåren.

Väl hemma igen så gjorde jag och mamma ett personspår på ca 100meter åt Martie. Herren håller en snabb fart och detta spår var inte så jättesvårt för just Martie så det var inga konstigheter men roligt hade vi såklart! :)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar