tisdag 11 oktober 2011

Träning 11/10

Precis hemkomna från ett träningspass tillsammans med Rebecca och Flingan och kvällens träning har gått kanon tycker jag!

När vi klev ur bilen var Mandie väldigt intresserad av allting annat - lukta och titta så i början fick hon sitta uppbunden och bli lite frestad när hon såg hur roligt Rebecca och Flingan hade som redan satt igång träningen.

Därefter jobbade vi på lite följsamhet - alltså hon får befinna sig varsomhelst i kopplet sålänge hon hänger med mig, inte drar eller "fastnar" på något i marken. Belöningarna varvades med lek och godis.

Det blev även lite kontakt vilket fungerade bra trots störningar från andra hundar.

Vi klickade också för intresse för leksaken innan vi satte gång en lek och nog har det blivit framsteg här. Mandie är inte världens intresserade hund av leksaker men det kommer mer och mer - föremålsintresset. Vi fick igång en lek där hon först fick jobba för att få tag i leksaken, därefter kampade vi lite och hon vann tillslut efter att ha fått kämpa lite. När hon vunnit leksaken springer jag iväg och kallar på henne och när vi fått upp en rikigt bra lek så kommer hon i världens fart emot mig. Jag väljer att belöna med godis när hon kommer emot mig - då får jag upp mer tempo än att belöna med ännu mer lek.

Som avslutning körde vi lite mer följsamhet med mer fokus på mig och att hålla sig nära. Det gick toppen och hon svansar runt mina fötter samtidigt som hon nästan hela tiden tittar upp på mig. Rebecca såg under träningen att jag ska röra mig framåt med henne vid sidan och alltså inte vända framkroppen mot henne - än iaf för då tappar hon fokus.

Riktigt bra, roligt och trevligt träningspass! Toppen jobbat Rebecca och Flingan som fick till en del störningsträning med fokuserad hund som bara hade matte i sikte! :)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar