fredag 7 oktober 2011

Problem i paradiset..

Så har man kommit ner till jobbet, hundarna "grejar" lite på egen hand och jag passar på att småplocka lite i hallen. Efter ett par minuter tittar jag till hundarna - Martie ligger i sängen och halvsover och Mandie.. ja hon sitter och samtalar med en hamster, kunde knappt hålla mig för skratt.

Så där sitter hon lugnt ner framför buren och den lilla hamster; Higgywhip står och luktar på Mandie genom gallret. Mandie hon vrider och vänder på huvudet - tja lilla vän, vad gör du? Jag ropar på Mandie som tittar upp på mig - med hela nosen full av spån.

Man säger att ett gott skratt förlänger livet, man säger också att djur är bra för hälsan. Och visst mår jag bra och skrattar mycket tack vare mina pälsklädda vänner, om det förlänger livet återstår att se. ;)

Men ibland blir det lite problem i paradiset..
I förra veckan var vi uppe på Hundbiten hunddagis som ligger här i närheten för att hälsa på, alltid lika trevligt att hälsa på uppe hos de men i förra veckan blev besöket inte fullt så trevligt. Det upptäcktes att Martie då inte stödde på sitt högra bakben. T.ex när man lyfte det vänstra bakbenet så satte han sig snabbt ner/hade inte viljan eller orken att stå upp. Gjorde man istället tvärtom, alltså lyfte det högra bakbenet så stod han kvar och stödde på det vänstra benet. Man kunde också se när han stod vanligt och avslappnat att han gärna ställde det högra bakbenet framför det vänstra för att avlasta tyngden. Han var även varmare på det högra låret.

Tur i oturen fanns en hundmassör på plats som tog sig en titt på honom och snäll som han är lät han oss klämma och känna men efter ett tag fick det vara nog - han la sig platt ner på golvet. Vi kom överrens om att jag under denna vecka som nu gått skulle hålla koll på honom och se hur detta utvecklas eller om det försvinner.

Under veckan som gått har jag märkt att han kan stödja på det högra bakbenet, han står alltid kvar när man lyfter det vänstra benet men däremot vill han inte gärna att man tar i den högra tassen, då får han väldigt bråttom att dra bort tassen och vid ett tillfälle surna han även till när jag rörde tassen. Han går och rör sig normalt och vill gärna busa och springa, detta görs helt utan problem men när han står rakt upp och ner avlastar han gärna tassen genom att luta sig över på vänster sida. Sedan har jag kommit på en sak som kan ha med smärta att göra, på senaste tiden har Martie varit lite väl lättretad tycker jag på kvällarna - en skillnad från tidigare. När han lagt sig till rätta för natten och någon rör sig i rummet, kanske 1 meter ifrån honom far han upp, muttrar lite och lägger sig sedan ner igen. I början trodde jag det hade med Mandie att göra eftersom han blivit mer bestämd mot henne men senare insåg jag att det spelade ingen roll vem som rörde sig; två som fyrbenta, människor som djur - samma reaktion.

Så idag ska jag ringa till hundmassören och höra vad hon tycker och han ska även till veterinären för vaccination så då ska jag be de ta en titt på tassen/benet också.

Man blir ju så orolig och inte heller kan de prata och berätta hur de känner och var det exakt gör ont. Inte alls roligt detta :(

Så rullar helgen in igen, härligt! Ikväll blir det vin kväll i goda vänners sällskap!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar