torsdag 15 september 2011

Snart..

Så är allt nästan helt klart inför morgondagen, några småsaker ska göras precis innan gästerna kommer men det är allt! Kameran blev precis färdig laddad och är klar att fotas med imorgon!

Idag har jag varit hos frisören och blivit fin i skallen, en för tidig present av kära mor. Kändes som jag blev av med 1kg hår men ändå klipptes inte mycket på längden så jag är jättenöjd. Imorgon förmiddag ska håret färgas rött! Jag blir aldrig nöjd med färgning hos frisören så det gör jag helst själv! Även naglarna ska fixas imorgon förmiddag. Älskar att fixa med naglarna men är man ute med hundar hela dagarna håller det tyvärr inte så länge så det ska göras i sista sekund.

Just nu står jag och velar mellan två par skor, får se vad det blir när det stora dilemmat med vilket klänning det blir imorgon och vilka skor som passar till.

Sen så, imorgon kl 19.00 smäller det! Är så glad att dessa 8st nära och kära vill och har möjlighet att komma och fira min födelsedag. Jag ser fram emot morgondagen jättemycket och vi ska helt klart ha en trevlig och rolig kväll!

Hundarna ska få sova hos min mamma och pappa, spännande för lilla Mandie som inte sovit utan mig sedan hon flyttade in! Men det går nog bra, hon träffar ju mina föräldrar hela tiden och är vana vid dom och deras hus, om inte annat så är ju storebrorsan Martie med! ;)

Imorgon innan det bär av för mig blir det så klart långpromenad för hundarna innan med lek och aktivering. Tänkte testa på ett kort blodspår med Mandie för första gången. Damen har absolut visat intresse för att vilja arbeta med nosen och vi har gjort andra enklare "nos övningar" så det ska bli spännande och se vad hon tycker om blodspåret. Vid ett tillfälle när Martie skulle spåra ville hon gärna dra med ut i spåret så intresset finns ju! Förhoppningen är ju att hundarna ska vara lite trötta under kvällen med mina föräldrar så de inte behöver tänka just på aktiveringen.

Ang promenader med valp. Jag tycker det är så svårt att veta vad som är lagom. Visst ska valpar inte motioneras som en vuxen hund i t.ex rask takt på hårt underlag(inte helt bra för någon hund iofs i längden) men samtidigt måste de ju få röra sig, bygga muskler och få upp balansen och för att få in miljöträning, koppelträning och annat så krävs det ju att man kommer ut för att kunna göra detta. Hittills skulle jag gissa på att vi gått ca3st 30minuters promenader om dagen utöver alla små rastningar som blir med valp. Promenaderna blir ofta på platser där hundarna kan gå lösa, vi går i ett lugnt tempo och det blir mycket lukta och utforska under promenaderna. Efter samtal med våra uppfödare så kommer vi nu öka på promenad längden lite i taget och på samma sätt - lugnt tempo i varierande terräng(typ skog). Ska bli jättehärligt och roligt att komma ut på längre promenader med mina egna hundar, längtar på så sätt lite till Mandie blir äldre och man inte behöver tänka på hur länge man går utan det är bara att knalla på! ;)

Alt. 1

Alt. 2
/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar