lördag 24 september 2011

Rock ON!

Att hitta en lek som passar både hund och ägare är inte alltid det lättaste. Visst kan man hitta en lek där hunden trivs och ägaren får helt enkelt bara hänga på och bjuda på sig själv och visst kan man hitta en lek som ägaren trivs med och en något halvroad hund "hänger" bara på.

Lite så har det varit för mig och Mandie, eller nåja.. jag vet exakt vilket beteende som triggar igång henne men jag måste bli bekväm i den rollen och kunna bjuda på det beteendet som får henne att gå igång.

Visst får jag igång Mandie i leken och hon blir verkligen på men för min egen del vill jag hitta ett sätt för mig själv att bli bekväm i rollen som lekledare så detta faller sig mer naturligt för oss bägge två.

Så nu ikväll satte jag mig ner och funderade hur JAG ska göra mig själv mer bekväm - Mandie är ju inte problemet, lyckas jag få fram just det där beteendet som triggar henne är knappen på ON, big time!

Så kom jag och tänka på hur jag ofta uttrycker mig när ord inte räcker till(vilket det inte gör i hundvärlden, ordet för att sätta sig kan likaväl vara tavla istället för sitt) - Musik! När jag tänkte på musik och hund tillsammans ser jag framför mig i skallen när jag sätter på radion på jobbet, en bra låter kommer på och jag börjar dansa och vips har jag 5st hundar runt fötterna som är PÅ, PÅ, PÅ och undrar vad jag gör, vad vi ska göra!

Sagt och gjort, skapade en playlist med namnet: Hella & Mandie - Rock ON! och la in ett par favorit låtar och plockade med favorit leksaken och godis i fickorna.

Därefter begav vi oss ut till en äng inte långt härifrån, jag satte en hörlur i örat och lät den andra dingla på axeln och så på med musiken. I musiken och dansen har jag alltid känt mig bekväm så vi körde bara på och det kändes lite som vi var i vår egna bubbla och bara körde vårt race. I ungefär 2 låtar körde vi konstant innan vi avbröt - något anfådda bägge två men Mandie hon ville mer, mer!

Där trillade poletten ner lite kan jag säga, tusan så kul vi hade! Nu kör vi vidare på detta, känner på mig att "Hella & Mandie - Rock ON" lista kommer göra susen!
En av låtarna vi körde till ikväll. Hardcore Superstar - Moonshine.

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar