fredag 24 februari 2012

Imse vimse och lite skogsbus!

Igår när jag kom in från alla hundpromenaderna hände något.. Spännande? Knasigt? Läskigt?
Iaf så sätter jag mig i soffan, lägger upp benen på soffbordet och pillar lite på mobilen innan hundarna ska få sin mat. Känner hur det kliar lite på låret... kliar lite mer.. kliet rör sig..
Ahh, där är något inne i min byxa! Sliter av mig byxorna och springer och hämtar ett par nya. Min största skräck är att det skulle vara typ en mask, larv, groda eller snigel så jag spekulerade inte så mycket i vad det var utan återgick till mitt.

Så sitter jag där och pillar på telefonen när en liten hus spindel kryper ut ur byxorna som hänger över soffkanten, upp över soffan vandrar den och ner på baksidan. Gissar på att denna lilla krabat liftat med in från en av promenaderna som gjorts i lite snår och nu när det börjar bli blött kryper de väl så högt upp de kan komma för att undvika att drunkna.

Dagen rullar på och framåt eftermiddagen så springer den lilla spindel över golvet, Nikki far efter den och jag tror hon lyckas döda den. Men så fel jag hade, framåt kvällen när jag håller på och packar ihop kommer den farandes igen över golvet, denna gång får den Mandie efter sig men den lyckas springa in under sängen.

Vilken liten rackare va! Spindlar är jag inte alls rädd för, tycker de är ganska så tuffa djur och hade jag tid, plats och kunskap skulle jag gära ha en fågelspindel. Dessutom är spindlar ett friskhetstecken för ett hus, spindlar tycker t.ex inte om fukt eller mögel så har ni spindlar hemma - var glada. Och för guds skull, ta in död på dem! :)

Denna hane bosatte sig i mitt rum under 2010, rolig var han att studera. Speciellt när han smög sig på och anföll syrsor som jag försåg honom med i en petbox. Riktigt litet rovdjur!
Idag har vi haft en jätte härlig dag, det har varit ett ganska så litet gäng här hemma vilket alltid betyder mer tid till de hundarna. Mamma har också hjälpt till under promenaderna vilket gör att man kan få med sig större grupper ut. B.la så åkte vi upp till Rinkebyskogen med Mandie och storpudeln Malva, där fick de springa lösa på både golfbanan där och inne i skogen. Ser ju så otroligt härligt ut! Jag och mamma kramade träd titt som tätt eftersom det var ganska så halt på sina ställen inne i skogen men det stoppade inte hundarna som for omkring, helvilda och man höll nästan för ögonen när de gled ner från backar osv. Precis när vi hade parkerat mötte vi en äldre dam med stavar.. i diket, fråga mig inte varför hon gick där men med sig hade hon sin lilla JRT tik som gick lös. Mandie och Malva var kopplade men blev såklart glada när de fick syn på den lilla tiken, tiken i sin tur parkerade mitt i vägen och väntade på sin matte. Vi hälsade lite på damen och paserade hennes hund som satt mitt i vägen. Tur att tanten hade en gammal och lugn hund som faktist bara satt där när hon själv knappt kunde ta sig fram i detta väglag vi haft idag, vågat gjort att ens ge sig ut i skogen idag av henne! ;)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar