onsdag 29 juni 2011

På besök på HundensHus

Såhär trött var Mandie på hemvägen.
Till och börja med vill jag säga att inläggets bilder är tagna med mobilkameran, inte de bästa men man ser iaf vad Mandie haft för sig på HundensHus.

Som rubriken avslöjar har jag och Mandie idag haft lite "tjej-tid" ihop och besökt HundensHus. Det var på just HundensHus jag gick min hundinstruktörsutbildning och likså som jag fick göra då hade instruktörseleverna idag valpträning och de behövde valpar att få träna på. Jag var inte sen med att anmäla Mandie - perfekt social/miljö träning att ta sig in till stan, vara nere i träningslokalen på HundensHus med andra människor och hundar, andra människor som hanterar Mandie och såklart träning i vardags/allmänlydnaden!

"T-shirt" övningen, för ev krage eller annat som träs över huvudet.
Att åka tunnelbana in var inga som helst problem, Mandie sitter och tittar sig omkring och lägger sig sedan ner och kopplar av. Tunnelbane färden hem däremot - jösses vilken trött tjej jag hade med mig! Hon sov/vilade ögonen hela vägen hem och låg mitt på t-centralen i rusningstrafiken och halv slumra! Vi stötte på flertalet människor som beundra hennes söta utseende och något som var extra roligt, vi träffade en kvinna som själv hade två rottisar och vi pratade lite om rasen ett tag och hon sa att Mandie var en riktigt "snygg rottis" - jodå, lite stolt vart jag allt även om Mandie oavsett vad någon t.ex domare skulle säga är världens finaste rottis flicka för just mig.

På HundensHus fick Mandie träna med två elever och jag satt längre bak i träningslokalen och tittade på. Under samlingen la sig Mandie platt ner och tittade intressant på de andra tvåbenta och de övriga 4 valparna som var med. Träningen gick bra och hon jobbade på jättefint! Hanterings övningarna var det bästa tycker jag, här hemma kan jag hantera henne osv men det är ju också viktigt att andra "uteifrån" kan få röra henne som t.ex vid veterinär besök eller under utställning och Mandie hade inga som helst problem med att dessa elever lyfte tassar, kollade öron, tittade i munnen och tog i svansen osv.

Nu ska det städas här hemma för en liten fröken stökade till igår.. vi var nämligen på 3års kalas igår och Mandie sov kalaset igenom för att när vi sedan kom hem leka som bara den - med allt som man får leka med! Imorgon ska vi träffa en annan rottisbrud - söta Flingan som endast är någon vecka äldre än Mandie och bor med sin matte Rebecca bara en bit ifrån oss. Kika gärna in i Rebeccas och Flingans blogg. Vi ser fram emot att träffa de, prata hund, valpbus och förhoppningsvis härliga rottis valp bilder!



/ Hella.

Spelas flitigt i lägenheten just nu.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar