onsdag 6 april 2011

Hundträning!

Dom ganska så nyfunna vännerna Affe och Malva har idag varit här hemma för lite lek och sällskap av varandra, denna fina bild lyckades jag ta på dom när leken övergått till något lugnare umgänge.

Så har det varit hundträning utöver det vanliga två dagar i rad - roligt! och en trött hund och trött matte som kommit in efter träningen. Igår var jag och Martie ute tillsammans med Affe och hans husse för att träna hundmöten, att passera varandra utan att hundarna bryr sig om varandra, stanna --> sätta hunden --> kunna samtala med den mötande personen utan att hundarna bryr sig om varandra. Vi agerade också störning för Affe under inkallningen. Igår tror jag inte hundarna utgjorde den större störningen för varandra utan det var alla "gnag-vänliga" pinnar som låg på marken som blev en retning!

Idag kom Anna, hundpyskolog förbi och jag och Martie fortsatte träna möten och koppelträning med coachning från Anna under en promenad, vi fick en massa bra tips och nu är det bara att fortsätta träningen med en stor potion tålamod i ryggsäcken!

Imorse när jag kikade in i hamsterrummet fick jag mig en rolig syn, jag kunde inte låta bli att skratta lite för mig själv! En av hamsterungarna hade krypit in i en tom toalettpappersrulle och också dragit med sig en gurkbit och på så sätt blockerat vägen ut - från ett håll, det andra hållet hade den inte i åtanke. Mamma Poison som satt på lådan var nu på väg tillbaks till boet då hon såg/kände lukten av sin unge. Aldrig tidigare har jag sett en hamster med ett sådant ansikts uttryck! Hon såg väldigt fundersam ut innan hon stack in huvudet i rullen, tog tag i gurkan och slängde ut den, sedan stack hon in huvudet igen i rullen för att dra ut sin unge därifrån för att sedan med bestämda steg återvända till boet med ungen i munnen!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar