måndag 9 maj 2011

Vallning!

Igår, söndagen den 8 maj var vi i familjen iväg med Martie på "prova på vallning" i Mårtensby som SBC(svenska bearded collie klubben) anordnat.

Det vart en väldigt trevlig dag med strålande väder! Vi var där ute mellan kl 09-14 ca. Jag räknade inte exakt hur många hundar det var men enligt mig var vi ett ganska så stort gäng, mestadels beardisar men också en kelpie och 2st lapska vallhundar.

Det var väldigt roligt och intressant att se hur hundarna går till väga när de kommer in i hagen och för många var det också första gången de såg får. Väldigt spännande och intressant att höra Eva(som bor på gården och driver kurserna) berätta om vallning.

För min Martie gick det väl tyvärr inte jättebra. Första gången gick det bra tills han sprang rakt på ett får som hoppade ur hagen - inte alls bra! De övriga gångerna vi gick in vart han ganska så passiv, han satt mest och studerade fåren, mig och personen som var med mig in i hagen. Jag fick även höra att han nog är lite tjock och troligen var trött i både huvudet och i kroppen.

Så nu blir det lite banting här hemma för min lilla herre! Idag ska han vägas in och därefter ska portionerna minskas ner en aning och motionen ska öka så får vi se hur det går.

Även om det inte gick så bra för Martie känner jag att dagen vart lyckad. Det var trevligt, roligt att se de andra hundarna och bra träning att bara vistas i en hage full med människor, får och andra hundar! Ni kan ju bara gissa om Martie somnade direkt och sov djupt länge länge när vi kom hem! Här kommer några bilder från gårdagen!


Så är det måndag igen och full rulle! Utöver det vanliga är det lite pälsvård, träning med egen hund och andras hundar inbokade - ska bli roligt!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar