måndag 22 augusti 2011

Kvällens träning!

Martie: Tricks & konster, apportering av olika föremål som nycklar, plånbok m.m. Stadga samt början på ett nytt tricks: att bära en liten hink i handtaget. Vi började med att klicka in allt intresse för hinken, därefter endast handtaget och att sedan ta tag i handtaget med munnen och kom så långt att jag kunde ställa hinken en bit bort ifrån mig och Martie går fram och tar tag i handtaget på hinken. Nästa steg blir att lyfta.

Mandie: Sitt, ligg och fot(alltså komma upp och sätta sig på vänster sida) - repetition från valpkurserna. Vi hade även i läxa koppelövningar men då koppelträningen går så bra utelämnade vi den delen ikväll. Fantasileken - jag klickar och belönar alla typer av beteenden Mandie bjuder på. Ett sätt att få hunden mer självständig, att få tänka och klura på vilka beteenden som kan löna sig samt att bygga upp kroppskontrollen. Vi gjorde även denna lek med en upp och nervänd hink och klickade och belönade alla beteenden som Mandie bjöd på med hinken. I början var hon försiktig och gick på det säkra kortet: ögonkontakt. Sakta men säkert började beteendena rulla på och till slut vred hon självständig och kraftigt på huvudet i alla riktningar i hopp om att just det beteendet skulle löna sig och satte och reste sig också upp om vartannat.

Jag har tidigare inte haft några bilder alls på mig och Mandie tillsammans så när jag såg att våra uppfödare hade några bilder på oss på hemsidan frågade jag om jag kunde få dessa så här kommer dom, vi tackar för bilderna! :)

Fotografer: Lena och Tony, Kennel Go Solid.







/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar