tisdag 2 april 2013

Plan för rallyn

Varje dag: Ska vi repetera följsamhet, fritt följ, kontakt, svängar, fot position (Ja det är ju saker som man i princip ändå gör under de dagliga promenaderna fast nu blir det såklart lite mer "seriöst").

Upplagda träningspass:
De upplagda passen tänkte jag att vi kör varannan dag och under ett pass kommer vi jobba med 1-2 typ av övningar. (T.ex 2. Tempoväxlingar & 4. Övriga moment)
  1. Ingångar, ligg och stanna övningar.
  2. Tempoväxlingar.
  3. Slalom och spiraler.
  4. Övriga moment.
Den 18 april hoppas jag vi ska känna oss så säkra att vi kan köra träning på hela banor. Givetvis tränar vi redan nu på delar av banor men jobbar mestadels med momenten åtskilda.

Ja, träningen inför tävlingen den 1 maj är i gång för fullt! Även Mandie får följa min och Marties planering då mina planer är att tävla med henne också så småningom. Mandie är faktiskt jätte duktig och svimmar jag inte under vår tävlings debut satsar jag och Mandie på tävling till sensommaren/hösten.

Hur går det för Martie?
Jätte bra än sålänge! Det finns mycket energi att jobba med i denna kille och det går fort kan jag säga! Många moment känner vi oss idag redan väldigt säkra på och ännu har vi inte stött på några problem vad gäller skyltarna. Det gäller bara att hitta bra kommandon och handsignaler för de olika sakerna. Det vi egentligen tränar mest på är störning. Vi repar ju inne varje kväll men försöker ta varje tillfälle i akt att träna med störning av andra människor och hundar då herrn tenderar att bli en aning störd om störningen är allt för intressant men på bara några dagar ser jag en skillnad så utsätter vi oss bara mer för detta och jag får se vad jag ska göra för att få upp hans koncentration tror jag vi får ordning även på det. :)

Är det någon som läser min blogg som kanske själv tränar rally eller t.o.m tävlat? Vore jätte roligt att höra om era erfarenheter! :)

/ Hella.

4 kommentarer:

  1. Det låter kanon! Tyvärr är jag en ren bruks och lydnadsnörd så kan inget om rally.

    Härligt och läsa om flytten och se alla bilderna ;)Det kommer att bli riktigt bra!!

    Ha det gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns iaf som en bra planering. Får väl se framöver om det verkligen är det också!

      Det lilla hemmet börjar ta form också hehe!

      Kram från oss!

      Radera