lördag 23 juli 2011

En helg på landet

En kattweiler? Mandie i kattträdet.
Igår åkte vi upp till landet för att spendera helgen här, b.la ska vi fira min pappa som fyller år imorgon så vi hoppas vi slipper regnet så man kan sitta ute!

Hundarna vart glada när de kom upp till landet, Martie körde som vanligt ett race i trädgården tillsammans Ozzy och Mandie studerade de bägge från min famn - sådär halvt nyvaken efter bilresan. Sedan fick även Mandie nosa omkring och busa på tomten, kanske att hon kände igen sig sen hon var här i midsomras? Det verkade nästan som det.

Därefter åkte vi ner till min faster för lite kalas då hennes man fyllde år. Mandie låg och sov/vilade på marken precis vid mina fötter hela fikat igenom och då och då tittade hon upp när någon ville hälsa på henne. Söta Alva(kusinbarn) var lika modig denna gång som förra gången och tvekade inte en sekund innan hon vågade klappa Mandie och upptäckte denna gång den söta nosen som hon tryckte lite försiktigt på med fingret, Mandie tittade bara lugnt på henne.

Väl hemma igen låg Martie och Mandie på gräsmattan och naggade och små brottades med varandra. Denna helg har jag vågat släppa de bägge två ihop - har ju och är fortfarande orolig att en vild jaktlek ska utbryta och att Mandie skadar sig, antingen att hon springer och far in i någon/något eller att hon och Martie krockar med varandra. Det gick det förvånasvärt bra, de travade omkring lite på tomten och bara "umgicks" och när de väl lekte låg de ner tillsammans och naggades eller brottades.

Igår somnade Mandie som en stock vid 22 tiden och sov natten igenom till kl 08 imorse. Det är otroligt vad trött man kan bli av lantluften och även om vi inte gjorde så mycket igår var det ju mycket nytt och nya synintryck som tog på krafterna. :)

Med mamma och pappas hund Ozzy går det också bättre, jag upplever att han ibland kan säga till för hårt och i onödan. T.ex tidigare kan han ha velat trycka ner Mandie när hon endast passerat och då har jag varit där emellan direkt(ja, man är ju en över beskyddande matte;))! Denna helg har han endast varnat med morr när hon gjort lekinviter väldigt nära honom och då slutar hon upp och lägger sig en bit ifrån honom, det tycker jag är helt okej. Man måste acceptera att alla andra inte vill leka och Ozzy i sin tur måste acceptera att hon finns i närheten.

Katterna trivs också! Gunvald ska idag få komma ut i sin sele och Fannie springer ut och in som hon vill, hon ska även stanna kvar på landet efter helgen tillsammans med min mamma och pappa som är kvar i några veckor till - det blir skönt för henne med lite semester här på landet. Gunvald som är innekatt(året runt) struntar egentligen vart han är, så länge han får sällskap. Igår gick vi runt på tomten med alla 3 hundarna och rätt som det var gjorde Fannie oss sällskap, såg så sött ut - ibland tror jag att hon tror att hon är en hund.

Just nu är det två trötta hundar som ligger på golvet efter mycket utevistelse och ett "bad" i vattenslangen.

Här nedan är lite bilder från gårdagen!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar