söndag 20 november 2011

Lugn helg med trevlig aktiveringsdag!

Har två nöjda hundar i lägenheten som ligger med varsin benknota och gnager just nu samtidigt som kissarna gör jag sällskap i soffan.

Helgen har varit ganska så lugn faktiskt, förutom den dagliga aktiveringen och promenaderna har vi inte gjort sådär jätte mycket. Jag och mamma var iväg i lördags förmiddag och handlade lite vilket resulterade i: Huurta sele till Mandie(den där rosa som jag velat köpa såå länge!), mattor till lägenheten och lite nya hundkläder! :D

Idag, söndag höll jag i en aktiveringsdag i skogen. Var verkligen ett toppen trevligt litet gäng med superduktiga hundar som tog sig an alla uppgifter med glädje och lyckades tillslut också! Bra jobbat alla deltagare!
Detta var årets sista kurs, vill tacka årets deltagare för superhärliga kurser tillsammans med er! Och till er som anmält ert intresse till våren - jag ser fram emot att träffa er och era fina hundar!

Nu har vi precis avslutat ett träningspass med "tricks och konster" och hunnit med 1timmes kvällsprommis med mycket spring och bus utan koppel.

MARTIE: sitt, ligg, snurra, under(mellan benen), 8mellan benen, tass, nostarget och hopp = utökar och har jobbat med signalkontroll.
Nytt: Sitta på en pall - Martie går självmant upp och sätter sig på fodertunnan. Dansa - tränar balans just nu att ens få honom att stå själv på bakbenen med slutmål att "dansa". Lyfta tassen - Lyfta "samma" tass som ben jag lyfter, t.ex jag lyfter höger ben(från min sida sett), då lyfter han sin vänstra tass(från hans sida sett).

MANDIE: sitt, ligg, stanna, hoppa och nostarget = utökar och har jobbat med signalkontroll.
Nytt: Puss - av en slump fick jag in en hel del "pussar" och började klicka för dessa, mer och mer utav de kom det så ska försöka få till ett kommando med just "puss". Under - gå mellan benen, det gör hon med handhjälp så ska börja jobba bort handhjälpen och lägga på en kommando snart. Kroppskontroll - Mandie sätter upp framtassarna på fodertunnan och ska röra bakbenen för att jobba sig runt fodertunnan. Lite ostadigt är det allt än så länge så det blev klick och belöning för de små rörelserna i bakbenen, men det kommer mer och mer och jag märkte att hon blev allt säkrare på sig själv och sin balans mot slutet av passet.

Imorgon tänkte jag lägga ett blodspår åt hundarna samt träna lite namnträning. Kanske låter lite konstigt att träna namnträning med en 4åring som kunnat sitt namn iaf 3år och en unghund som oftast ;) vet vad hon heter men menar att man ska kunna "styra" de med hjälp av namnet.
T.ex Mandie HIT!
Mandie ska komma, Martie behöver inte. Just nu när jag ropar, oavsett om jag säger ett namn innan så kommer de bägge två. Iofs bra det men vore skönt att kunna "styra" de en och en.

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar