lördag 12 november 2011

Kropps position

God morgon!

Jupp, jag säger faktiskt god morgon såhär dags för idag sov vi här hemma tills klockan var 09.10 då JAG steg upp och två trötta hundar tittade upp på mig från soffan. Jätte härligt tycker jag att man kan få sig lite sov morgon såhär på helgen utan att hundarna står med benen i kors och hoppar. Iofs var vi ute kl 23 igår på kvällspromenaden så det kan ju förklara saken. ;)

Idag ska jag och Mandie träffa Rebecca och Flingan för att lägga lite spår, roligt ska det bli!

I torsdags kväll körde vi vårt dagliga träningspass och för Mandie vart det b.la sitt och ligg med betoning på singal kontroll och hon är ju för härlig min lilla tjej - tänkte verkligen så det knakade! Följande hände:

Jag har ju stegvis jobbat bort handhjälpen på ligg - alltså att jag håller handen längre ner för att visa att hon ska neråt så att säga. Men så kom jag på mig själv med att göra följande hjälp: Jag står upp och ger henne kommandot "sitt", samtidigt som jag håller händerna vid min mage. När jag står upp och ger henne kommandot "ligg" så låter jag händerna/armarna hänga avslappnat längs med mina sidor.

Detta var en hjälp jag inte ens själv tänkt på! Så jag testade att hålla händerna vid magen(som vid kommandot "sitt") samtidigt som jag sa "ligg" till henne. Hon satte sig först och tittade på mig men när ingeting hände hasade hon sig försiktigt ner mot ett ligg. - Är detta rätt tro matte?

När magen väl var i golvet - Bra! och så belöning! Vi upprepade ett par gånger och man såg hur det gick runt i den söta lilla skallen och efter 3-4 gånger föll poletten ner, det spelade ingen roll vart mina händer befann sig utan hon lyssnade på ordet.

Vi gjorde även samma med "sitt", jag höll händerna längs med mina sidor(som vid "ligg") och sa "sitt". I början halv la hon sig ner men tänkte sedan till och satte sig upp igen.

Det är lite roligt hur inlärningen kan se ut, troligen har ju Mandie gått på vart mina händer befunnit sig tidigare utan att jag ens vetat om det men nu lyssnar hon allt mer på orden och inte på min kropps position!

Så himla gullig hon är min älskling!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar