tisdag 19 juli 2011

Semestern lider mot sitt slut

Så är det ca en vecka kvar av semestern och innan vi "mjukstartar" på jobbet, denna vecka blir det mycket småfixande inför hösten, t.ex att gå igenom lite nya rutiner som ska införas.
Vacker himmel under promenaden.
Helgen var jättemysig. Fick en underbar fredag som gjorde att jag vaknade full av energi, lycka och värme på lördagsmorgon, hoppade nästan upp ur sängen, satte på radion och dansade ut i köket. Tack! :)

Något som gjorde lördags morgonen ännu bättre var följande syn: Bägge hundarna låg i soffan, jodå.. den lilla fröken har nu fått så långa ben att hon kommer upp och ner utan problem. Martie ligger och sover medan Mandie små naggar på hans ena baktå, Martie låter henne hålla på men då och då kittlas det till och Mandie får sig en liten spark i skallen - som iofs inte avskräcker henne från att fortsätta. Dom är ju för härliga dessa hundar!

Sedan samma dag åkte jag, min mamma och Mandie för att handla, inte helt otippat så blev det en del hund och djursaker som inköptes! Mandie fick som vanligt en massa "Åh, så sööt!!" och något som gör mig lite förundrad är att valpar tycks vara allmän egendom. Där står jag utanför Coop och väntar på min mamma, Mandie ligger ner på marken och jag släpper henne med blicken för en stund och vips sitter det en man på huk "- Åh, vad fin hon är! Får jag klappa fressten?". Borde inte den frågan ha kommit först? Självklart är det också roligt med allt positivt bemötande när man är ute men att fråga först är väl en självklarthet tycker jag så jag kan känna av och också se hur Mandie reagerar.

Tröttisar!
När Martie var liten valp fick jag ofta frågan om vad för ras det var, beardisen är ju inte jättevanlig och ändrar också sitt utseende mycket under uppväxten. Med Mandie å andra sidan stöter man på en hel del människor som har eller haft rottisar, detta gör att man får höra en del roliga historier och får tips. En del tips ger jag inte en andra tanke medan andra tacksamt tas emot, detta är ju trots allt en ny ras för mig.

På lördag kvällen fick vi besök av en kompis som pluggar nere i Lund och nu är hemma under sommaren. Mandie och Martie hälsade glatt och sedan la sig Mandie i hundsängen för att lugnt ligga där medan vi satt och pratade - kanon, det är ju så jag vill kunna ha det! Framåt midnatt följde vi med vår vän till busshållplatsen och ännu en gång hördes fyrverkerier men denna gång reagerade både hundarna med att endast titta upp och sedan fortsätta framåt under promenaden, ingen av de verkade påverkde på något sätt.

Söndagen var lugn och vi gjorde inte så mycket mer än att storstäda hos alla hamstrarna, hundarna satt och studera oss och när allt var klart satt hundarna och iakttog de livlig hamstrarna som for runt i sina burar! :)

Träning, måndag!
Martie: Tricks & konster samt ett blodspår på ca 30m.
Mandie: Moment inom vardags/allmän lydnaden samt ett "korvspår" på ca 10m.



/ Hella.

1 kommentar:

  1. Suck...det där med allmän egendom är så jevla jobbigt. Nu har jag börjat fräsa ifrån. Men det värsta är folk som seriöst sätter sig och LOCKAR på henne, då tar jag hunden och går förbi eller säger "man får hälsa om man frågar först." och går. Idioter. Kul att det går bra för er :D. Vi får ses när vi kommer hem tycker jag, för oss blir det ca. 3-4 aug någon gång :). Kram på er från Rebecca och Flinga

    SvaraRadera