fredag 8 juli 2011

Fredagsmys!

Myspys fredag med chipsskål och coca cola i soffan framför tvn i vår ny städade och om jag får säga det - skinande fina lägenhet! Trötta hundar ligger utslagna på golvet framför soffan efter kvällsmat, träning och aktivering, promenad och bus. 
Finaste hundarna! :)


En av våra många små korta promenader görs ner i en park, väl nere i parken brukar Mandie få springa lös - perfekt för henne att få röra sig i eget tempo samt att det ger tillfälle att träna inkallning. Aldrig har hon stuckit eller gått ifrån oss när jag ropat men däremot kan hon vid något enstaka tillfälle titta lite på oss och undra varför hon ska komma, då gäller det att vara super rolig! Vi hoppar och leker, skrattar och gör lite roliga ljud. Detta får Mandie att undra vad för roligt vi gör och då är det bäst att skynda sig, väl framme får hon delta i "roligheterna" med oss. En annan effektiv sak att göra när hon tvekar vid inkallning är att bara fortsätta gå, inte vill man skiljas från flocken heller och då kommer hon springandes vilket beröms och belönas. Hon visar inget större intresse för andra människor och hundar ännu utan slänger mest en blick på de och fortsätter framåt vilket jag tycker är bra, om någon vill hälsa sker det kontrollerat och med tillåtelse så hon inte tror det är fritt fram att hälsa på alla.

Eftersom jag inte har hundarna lösa ihop ännu(pga av att Mandie framför allt kan skada sig i en vild jaktlek), speciellt inte när de är fulla av energi och leksugna jobbar jag också på att den lösa hunden ska förstå att nu leks det inte, man får gärna trava/springa runt själv men inte vara på den kopplade hunden. Martie fattar ju detta och finner sig i att leka själv eller gå fint i det "tråkiga kopplet", Mandie å andra sidan vill gärna leka med Martie när hon är lös men när hon är kopplad är det mer eller mindre aldrig några problem och hon går fint.

Vad har du gjort med leksakerna Mandie?
Denna vecka har min mamma haft Martie hos sig i ett par dagar, dels för att Martie ska få lite paus från jobbet som mentor och lekfarbror - det förtjänar han tycker jag, så duktig som han är. Men också för att Mandie ska få lite ensamtid, tid att få utvecklas till en egen individ och kanske inte enbart ta efter Martie. Det har så klart varit skönt att bara kunna ägna sig åt en hund för en liten stund, speciellt när det handlar om en liten valp som är så tidskrävande men samtidigt saknar jag min stora nallebjörn när han sover borta och det var skönt att få hem honom idag! Tack snälla mamma för hundpassningen och tack snälla pappa för att du fixade vår tv när en liten fröken(behöver namn nämnas?;)) sabbade den en natt.

Nu ska vi återgå till vårt fredags mys och imorgon blir det trevlig middag hemma hos Caroline i goda vänners sällskap!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar