onsdag 23 maj 2012

Vi har det ju så skoj!

Mandie simmar och hämtar en pinne. Detta är snart en vecka sedan, nu är hon som fisken i vattnet och simmar ordentligt och är faktiskt riktigt modig. Ska köpa en flytväst åt henne då hon stressar lite när hon är på väg inåt med pinnen/föremålet.

Operation "Klippa Martie" har startat, igår klippte jag och mamma faktiskt frambenen på honom. Kan inte säga att det är jämt, ser lite taggit ut just nu men ska fortsätta idag så det blir förhoppningsvis bra. Imorgon blir det bakbenen. Övriga kroppen.. ojoj, helt ofattbart att hunden har så mycket päls! Ja, övriga kroppen måste jag få hjälp med lite senare, ska ju inte stolla till min hund alldels. ;)

I måndags började jag och Mandie på Bevakningskursen, som vi går på hos Dogspirit . Detta kommer bli en mycket spännande kurs och jag ser redan fram emot nästa kurs tillfälle! I måndags började vi med ljudmarkering och vid första försöket reagerade min lilla hund precis som jag hade trott att hon skulle göra, nämligen; Vi kommer gåendes på patrullstigen när man hör grenar knäckas en bit bort. Supertydlig markering från fröken som följs av lugnt röstberöm. Därefter sätter damen nosen i backen(har man spårat mycket så har man, säger Mandie till sitt försvar) och så spårar hon ut, lite för inne i sitt nosarbete ser hon nog inte riktigt figuranten innan hon är helt framme och vart då ställd av att det sitter en människa i en buske - skall! Figuranten pratar vänligt och lugnt och erbjuder lite godis - Mandie släpper det och tar godiset. Därefter rullade det på bra förutom sista gången då hon inte riktigt hörde ljuden i skogen. Det blev ju också en del sittandes i basen för Mandie, både med och utan mitt sällskap då jag också fick agera figurant och ligga ute i skogen(=skoj!), frågade övriga kursdeltagare hur hon skött sig och finaste Mandie hade bara suttit/legat lugnt ner och tittat sig omkring - toppen!

I eftermiddag ska jag och Mandie in till gärdet, Stockholm för att gå på ringträning för Gerard O'shea och där också träffa våra underbara uppfödare Lena och Tony. Tror vi kan få med oss både en, två och tre bra tips vad gäller utställning! :)

/ Hella.

4 kommentarer:

  1. Täppas behöver lära sig att bada, Mandie kanske kan prata lite allvar med honom!

    Vi får se om figgarna är mindre skumma nästa gång. Jag skulle nog bli rätt skraj själv om jag plötsligt upptäckte att det stod en människa 50cm ifrån mig mitt ute i skogen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska be Mandie att ta sig ett snack med Täppas tills nästa gång de ses! ;)

      Ja, ska bli spännande hur hon reagerar tills nästa kurstillfälle. Var det vittringsmarkering då om jag inte minns helt fel, fröken markerade ju en indisk dam som troligen satt i buskarna och kissade en sen kväll förra vecka.. knasfian! :P

      Radera
  2. Åh här händer det grejer :-) KUL med simning, bevakning och ringträning, och inte inför vem som helst ;-)

    Kram från Lorina med rottisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ringträningen med Gerard ställdes in förra veckan, så himla tråkigt! Men det kommer fler tillfällen och då ska vi absolut åka in! :)

      Kramar till er!

      Radera