fredag 18 mars 2011

Tankeverksamhet på hög nivå

Så sitter man här och är lite "datanörd" tills den sista hunden anlänt och det ska bli lite mat i magen innan alla promenaderna börjar.

Denna vecka har det varit tankeverksamhet på hög nivå här hemma, det är nämligen så att jag haft två st inbokade aktiveringspromenader, då jag aktiverar hunden mental i 30 minuter. Dessvärre har det varit lite kallt att stå ute och studera hund som tänker efter alla promenaderna så det har blivit aktivering inomhus istället men hundarna verkar inte ha brytt sig om det utan har tyckt det varit lika roligt endå!

På bilden kan ni se Nikki, hennes favorit aktiveringsleksak var utan tvekan bollen! En boll i plast med ett hål i, bollen fylls med godis och hunden måste med hjälp av tassen eller nosen få bollen i rullning för att få ut godisbitarna. Nikki for omkring här över hela hallgolvet med bollen och stoppade snabbt i sig godisbitarna som trillade ut! Cosmo som också varit på aktivering visade sig vara en riktigt modig kille som vågade klättra hela vägen upp på en köksstege med 3st trappsteg!

Aktivering tycker jag är viktigt, för alla hundar och de alla behöver de mer eller mindre och om inte annat, det är något roligt för såväl hund som ägare att göra tillsammans! Det roliga med aktivering tycker jag är att det finns inga gränser, det är mest ens egna fantasi som sätter stopp för vad man kan hitta på och till skillnad från annan hundträning kan det inte riktigt gå fel. I annan hundträning ska t.ex ett visst moment se ut på ett speciellt sätt, när det handlar om aktivering får det ju se hur som helst, det blir vad det blir, alla är ju olika och kommer på sina egna vägar till att lyckas! Det är fantastiskt att se hur hundarna jobbar och klurar ut de övningar de blir tilldelade!

Jag har nyligen börjat skriva ner alla aktiveringsövningar med försvårningar jag kommit på och testat med Martie och listan börjar nu bli lång. Det är en glad hund som varje kväll kommer emot mig när jag plockar fram anteckningsblock, godis och klicker!

Jag och Martie har denna vecka också påbörjat några nya tricks och lite andra användbara saker i vardagen, mer om detta kommer efter helgen!

Trevlig helg!
/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar