måndag 31 oktober 2011

Praktisk flockhantering - check!

Så rullar arbetsvecka två in utan någon dags ledighet alls under helgen eller tidigare vecka men otroligt nog är jag inte speciellt trött, kommer väl säkert falla ner i sängen på fredag kväll känner jag på mig. ;)

I helgen var det som sagt work-shop på hunddagis utbildningen. Fredagen startade med ett studiebesök på ett hunddagis för att gå igenom regler och rutiner, var väl inte jättemycket nytt för mig men det är alltid intressant att höra hur andra gått till väga och hur deras dagar ser ut osv.

På lördagen och söndagen var det praktisk flockhantering(som jag nu har diplom i) i både praktik och teori vilket var otroligt intressant! Det är såklart en ganska så stor skillnad att jobba med flera hundar i vardagen än en hund så kände att jag lärde mig en hel del under helgen hur jag ska läsa den dagliga lilla gruppen jag har hemma och fick också verktygen att för att förbättra relationerna osv. Efter helgens föreläsningar har jag förstått att jag har en ganska så balanserad grupp hundar hemma om dagarna, jag har alltså inte varit ute och cyklat hehe men som alltid finns det små saker som jag under helgens gång sett tydligare att jag kan förbättra just i min grupp. :)

Nu återstår bara slutprovet som jag planerar att kunna göra inom en månads tid och sedan kan sökandet efter en lokal sätta igång på allvar - kan knappt vänta! Har liksom allting klart för mig i skallen men sedan ska det fungera rent praktiskt också, så vi får väl se hur det blir när drömmen möter verkligheten.

Hundarna har spenderat helgen hos min mamma som varit så snäll och tagit hand om dem, där har de haft det bra och Mandie fick tokfnatt när jag kom hem - härligt att lilla fröken blir så glad av att se sin mamma! ;)

Imorgon ska det läggas viltspår till mina små pälsklingar! Kanske att någon daghund får hänga med ut också för att testa, är ju nämligen höst-lov nu och många hundar är lediga så det är en något mindre men allt för gosig skala hundar som är kvar på "dagis".

Har precis avslutat ett träningspass med mestadels styrka, fina vännen Rebecca som sporrat mig till ett hälsosammare liv i form av träning och ingen rökning - tackar för det! :)

Visserligen går jag 4-5 timmar om dagen men har tidigare inte tränat något annat på ett par år och jag har aldrig haft problem med vikten, har hållt samma vikt(+/-1kg) sedan jag gick i årskurs 8. Men känner på denna korta tid att jag mår bättre, känner mig friskare och orkar mer så det är toppen! Röker ingeting under veckorna men kan "unna" mig någon på helgen men inte alls i samma mängd som innan, slutmålet är såklart ingen rökning alls!

Nu ska vi ge oss ut på kvällsprommis, brukar släppa Martie och Mandie i ett litet skogs område under kvällspromenaden och som ni förstår är det mycket mörkt men de har sina små lampor på halsbandet så där far de omkring och det ser ut som stjärnfall överallt, gullungarna mina! :)

Martie, Malva och Pedro på prommis idag.

Pedros tass luktade tydligen väldigt intressant imorse tyckte Mandie.
/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar