måndag 10 oktober 2011

Kvälls uppdatering

Jag har alltid haft hanhundar och när jag tänker efter så är det nog mest hanhundar som jag också passat. Givetvis har jag också passat flertalet tikar under årens lopp som jag hållt på med detta men det är såklart inte samma sak som att ha en egen liten tjej - som nu, Mandie.

Så jag har ju aldrig riktigt varit i kontakt och sett på heltid hur tiken utvecklas så att gå igenom detta med Mandie kommer bli en helt ny erfarenhet. Visst är individer olika och på vissa kanske det knappt märks men visst skiljer sig hanar och honor åt, oavsett art.

Så jag har lite med spänning väntat på att Mandie ska "blomma ut", se hur det märks på just henne. Tror däremot att att den tiden är här nu..

Tycker den senaste veckan att Mandies kiss har luktat lite starkare och att hon är som lite svullen i baken. Inte sett något blod eller märkt något speciellt på henne men ikväll så hände något helt oväntat.

Martie som aldrig tidigare reagerat på tikar som löper, inte ens under höglöp utan han har bara luktat de lite i rumpan och sedan lekt vidare började ikväll efter kvällspromenaden att rida på Mandie, mig och sängen! Jag stod bara och gapade innan en rejäl utskällning kom ur min mun till min herre.

Martie verkade lite stressad och frustrerad samtidigt som han inte riktigt verkade förstå vad som hände. Han är ju kastrerad så ingen olycka kan ske men det är såklart ett helt oaccepterat beteende.

När jag tänker efter så har Martie luktat henne mer än vanligt i baken och också kissat mer under promenaderna.

När detta hände ikväll tog jag med mig Mandie ut i köket medan Martie fick ligga i soffan, där låg han och flåsade ett tag innan han somnade och nu ligger Mandie med mig i sängen och sover. Så nu är det absolut inga träffar med farliga grabbar - dvs okastrerade hanar och full koll så ingen annan går på henne heller såklart.

Jaha.. är det såhär det känns att ha tonårs dotter? Jösses, jag önskar mig en son den dagen jag får ett människo-barn. ;)

Vi har iaf haft lite träning ikväll, varit ute på långprommis och jag har hunnit baka en kaka till morgondagens träning nere på klubben. Nu är det raka vägen till sängen för lite sömn!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar