onsdag 22 juni 2011

Party valp, eller?

Mandie ligger och tittar ut genom franska balkongen.
Jag kan inte låta bli att skratta högt för mig själv just nu! Jag tror min lilla valp tycker om musik! Vi har en ganska så stor stereo så den står på golvet, för ett par dagar sedan höll Mandie på och busade på golvet och kom av misstag åt on/off knappen och ut strömmade musik från en radio kanal. Det var en förbluffad liten hund som stod alldels stilla på golvet, vred på huvudet sådär gulligt som hundar gör och lyssnade. Jag sa lugnt till henne att det inte var någon fara och bjöd in henne till lek som hon snabbt svarade på och struntade sedan i stereon.

Så nu då, de senaste dagarna när Mandie har sina busiga stunder så går hon själv fram till stereon och duttar nosen mot on/off knappen och radion sätts igång och sedan kör hon sitt race - alltså att busa runt med mig eller ensam med någon leksak. Kan det vara så att Mandie har lite "puppy-party" med musik? ;)

Igår var vi nere vid båtklubben för lite miljöträning. Eftersom båtklubben endast ligger ett par minut bort var det perfekt att köra lite koppel och följsamhet övningar ner för att sedan, väl framme sitta och titta på båtar, människor, hundar och mycket annat. B.la så undersökte vi gungande bryggor, doppade tassarna i vattnet och studerade en stor och högljudd gräsklippare. Mandie var lugn och iakttog allt för att sedan lägga sig ner med ett gnagben som jag hade med.

Igår klippte vi också klorna på Mandie för första gången och det gick jättebra, den lilla damen var lite halvtrött när det gjordes vilket var bra - så hon annars inte skulle ta det som en lek och kanske fara omkring. Hon låg lugnt ner och lät mig klippa, mellan varje klo fick hon beröm och belöning för att hon lät mig hålla på utan protest. Tanken är ju att kloklippning ska bli något positivt och inget läskigt eller obehagligt för det är ju trots allt ett måste!

Man får hålla hårt i sina gnagben, skämtosido!
Martie tycker nog allt mer och mer om Mandie, på nätterna sover de t.ex nära varandra och ibland verkar det som han måste titta till henne genom att gå fram och undersöka henne så allt står rätt till på ett avslappnat vis med viftande svans. Igår bjöd han in till lek, lite sådär retsamt. De får ju ännu inte busa omkring tillsammans även om de vill då han är större och tyngre(än sålänge) och ett felsteg och Mandie kan skada sig så när de busar hålls en hund i koppel utomhus - vilket också är bra passivitets träning(mer om det nedan). Så igår var det Marties tur att leka och busa medan Mandie var kopplad, vilket hon klarar bra, hon sitter lugnt och tittar bara. Martie tar en stor fotboll och springer omkring för att sedan knuffa bollen mot Mandie, Mandie tittar upp och Martie inväntar en reaktion men när jag istället belönar Mandie för hennes passivitet tar han bollen och springer iväg varpå Mandie tittar intressant efter honom.

Det blir ju träning och övningar inom vardags/allmän lydnaden här hemma och såklart enklare mental aktivering. På kvällarna går vi ut och kör lite. Den ena hunden får sitta still bunden ca 3 meter ifrån där den andra tränar. Detta går jättebra - Martie vet ju redan detta så det är inga problem men det går över all förväntan bra med Mandie också. Hon brukar få ett gnagben som hon lugnt sysselsätter sig med medan jag tränar lite med Martie och mellan varven får hon beröm och belöning för sin passivitet.

Nu har hundarna varit vakna sedan 07 tiden och somnade nyss efter lite utevistelse, bus och lite hjärngympa så jag passar på att sitta här vid datorn och ska väl ta och bädda rent i sängen också - man får passa på när dom sover! ;)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar