lördag 18 juni 2011

Mysigt att vara med valp!

Martie & Mandie sitter och väntar på kvällsmålet.
Så går vi snart in på den tredje natten tillsammans med Mandie och hittills fungerar allt så bra och jag känner mig verkligen nöjd med denna lilla tjej! Hon är en helt underbar liten individ och jag känner att vi påbörjat att skapa en trygg kontakt, hon tyr sig till mig och söker ofta kontakt med mig och "frågar" mig genom ögonkontakt. Hon är lite försiktig av sig, något som vi vetat genom uppfödarna redan innan flytten så jag försöker genom olika tänkbara saker förstärka hennes självkänsla en aning så hon blir mer självsäker t.ex genom att belöna lek inviter från henne, leka med långa leksaker så hon inte måste vara jättenära och titt som tätt får hon vinna en dragkamp samtidigt som jag är tydlig med reglerna som gäller hos oss så det ska bli en balanserad nivå där.

Vi har börjat med lite övningar som namnträning, kontaktövningar och koppelövningar och allt går mycket bra! Sedan blir det en stor portion lek, mys & kel och en väldans massa "pyssel", alltså att sitta och pilla på henne för att vänja henne vid hantering. Detta är en mycket kelig liten dam som inte drar sig från att ligga nära och bara mysa så att få hålla på med henne är inget problem ännu iaf, när vi ligger och kelar petar jag på tassar, öron och i munnen t.ex.

Trött liten tjej!
En sak som är helt otrolig är att Mandie bara gjort inne en endaste gång under dessa dagar! Och den gången var helt och hållet mitt fel, hon hade busat och jag var inte tillräckligt snabb ut så det kom lite kiss på golvet. Men ändå, hon är trots allt bara 8½ vecka gammal. Nog för att jag förväntar mig olyckor men det känns som en bra start att det går så bra med rumsrenheten.

Mellan Martie och Mandie går det bara bättre och bättre! Han är fortfarande inte intresserad av henne på så sätt att han t.ex vill leka eller ligga nära men han söker kontakt med henne och när hon kommer nära luktar han bara lite på henne. Mandie är ju så duktig hon med som inte är på Martie utan bara "hälsar" genom någon nospuss då och då.

I skrivande stund har hundarna ätit, kört lite övningar, Mandie har lekt och vi har alla vart ute på en kvälls rastning och nu ligger Martie i soffan och Mandie nedanför soffan och sover. Imorgon ska jag plocka fram den stora kameran och få till ett par härliga bilder istället för mobilbilderna som finns i inlägget b.la.

Nu ska väl även vi få lite sömn och sedan ser vi fram emot nästa dag och vad den dagen har att erbjuda - livet blir aldrig tråkigt eller händelselöst med valp eller hundar!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar