onsdag 9 mars 2011

En stor charmör

Titta vilken stor charmör jag fått sällskap av idag! En stor, svart och hårig hund, en Affe - newfoundland på 1år.

Affe är en trevlig kille, stor som en mindre häst men snäll och go och otroligt väluppfostrad! Denna kille kommer säkert testa mig och mina gränser framöver men just nu lyder han mig fint och ber jag honom att göra något gör han det för att få beröm och belöning strax därpå.

Affe kan säkert lura många, den vackra halv långa pälsen, de varma och vänliga ögonen och hela hans utseende som gör att han ser ut som en stor nalle björn men han är ju faktiskt en stor arbetande hund och kräver också med tanke på det en hel del.

Lite samma sak är det väl med bearded collien, den där långhåriga mellanstora hunden som ligger så fint på sofflocket, det där sofflocket kommer inte finnas kvar om man inte är väl medveten om att det faktiskt är en fullt fungerande vallhund som behöver mycket mental och fysisk aktivering för att må bra.

Affe kommer nog bli en trevlig kompis, det känns iaf väldigt bra och att få chansen att träffa på nya raser för mig och nya individer är alltid något roligt!

Imorgon blir det lite "kalas" här hemma. Ozzy, bearded collie fyller nämligen 8år och det ska givetvis firas med lite hundtårta!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar