fredag 11 mars 2011

Äntligen!

Äntligen, säger jag bara! Jag hade planerat in parning mellan mina två guldhamstrar Poison Ivy och Poseidon till vecka 8. Under hela vecka 7 försökte jag lista ut vilken dag Poison brunstade på (guldhamstrar brunstar var fjärde dag och tillåter bara då en hane i sin närhet) men oavsett dag eller tid på dygnet visade hon inte upp någon brunst.

Jag rådfrågade med andra uppfödare och även de hade svårt att hitta brunst, troligen p.g.a det kalla vädret. Dagarna gick och gick och ingen brunst kom, i samband med att jag var "hamstervakt" åt Wilma, Poisons kullsyster frågade jag hennes ägare ifall jag fick ta en kull på henne, vilket jag fick. Jag började kolla brunst på bägge tjejerna - inget!

Så igår.. bägge tjejerna brunstade! Och då valade jag såklart min egen hona som det var planerat från början! Hon ställde sig utanför buren och när hon väl släpptes ihop med Poseidon var det ingen tvekan om saken! Det är första gången för bägge hamstrarna och Poseidon visade sig vara en riktig gentleman som putsade länge länge på sin dam innan parningen skedde.

Nu håller jag tummarna för att allt ska gå vägen och att Poison får må bra under sin dräktighet och om allt går vägen ligger det bebisar i boet runt den 26 mars!

Trevlig helg!
/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar