torsdag 6 december 2012

Update Rallylydnaden

Jag glömde ju berätta hur det gick på det andra kurstillfället på Rallylydnaden i söndags. Jo, jag tror minsann att mina klagomål hade framförts för det kändes som att instruktören talade lite till mig när hon berättade om kvällens ändrade planering.

Istället för att alla körde på en och samma gång som förra veckan, vilket resulterade i att folk krockade och att hundarna var precis inpå varandra hade instruktören nu ändrat till att vi fick köra en eller två åt gången. Detta gjorde ju såklart att det blev lite dötid men det gjorde mig absolut ingeting! Hellre att jag och min hund får sitta och titta någon minut hit eller dit och istället kan genomföra övningarna bra och lära oss saker istället för att allt bara blir fel. Instruktören var denna gång också noga med att hjälpa ägarna att placera sig bra i lokalen, vissa hundar tycker inte om varandra och hon uppmanade om att hålla avstånd. Lite lek förekom mellan två hundar, det störde iofs inte mig personligen men tycker ändå inte det ska ske på kurs.

Under söndagen gick vi igenom övningarna:
- Fotgående i lugnt, normalt och snabbt tempo. Inga konstigheter, Mandie går ju väldigt bra och fint när hon har koncentration vilket hon kunde ha i söndags när det var lite lugnare i kurslokalen. Superbra i normalt och snabbt tempo medan hon i lugnt tempo visade tendenser att sätta sig ner mellan mina steg. Så det är väl vad vi behöver jobba på extra, fotgåendet i lugnt tempo.
- Ingångar. Kommer till skylten och sätter hunden framför oss, nos mot näsa, därefter ska hunden gå in och sätta sig i fotposition, antingen höger eller vänster(dvs den klassiska "U-svängen" eller så går hunden ett varv runt mig). Var väl inga direkta problem här heller, möjligen lite krångel då man i nybörjarklass inte får släppa kopplet på hunden så jag hade lite meck med att inte snurra in mig.
- Svängar. "Vanliga" svängar, helt om, ett varv runt osv. Här började Mandie tappa koncentrationen och det såg man ganska så tydligt. Körde ett par enstaka gånger innan jag bröt ett par minuter innan kursen slutade. Men det gick bra det med, lite efter i höger svängarna men helt okej.

Sammanfattningsvis: Detta är ju saker man gör dagligen kan jag tycka, Mandie är inget "proffs" men inte heller dålig. Hon vet precis vad hon ska göra även om det såklart alltid finns små saker att slipa på. Så jag tycker inte vi lärde oss något nytt under söndagen men det är alltid nyttigt att komma ut på sådana här platser och få träna, att hon ska kunna koncentrera sig och arbeta med mig trots störningarna i lokalen. Nu är det endast två gånger kvar på denna kurs, ska bli spännande att se vad för typ av skyltar vi kommer gå genom för hittills har det inte varit några nyheter för oss. Det är nästan så jag tror att Mandie och jag skulle kunna tävla i nybörjarklass typ nu om vi bara satte oss in i grenen lite mer seriöst. Som sagt är det koppel på som gäller i nybörjarklass vilket jag ändå kan tycka är en trygghet då jag helt ärligt inte vet om hon skulle kunna "gå iväg" från planen om hon fick för sig något och det känns ju hemskt onödigt liksom att riskera..
Nåja med den dagliga träningen tränar vi ju också inför kursen så det är ju toppen, två flugor i en smäll! ;)

 
/ Hella.

1 kommentar:

  1. Tror absolut att ni kan tävla! Jag hoppa in spontant på vårat KM i somras och fick hela 94 poäng!! Även fast jag inte kan reglerna hihi ( fick en snabbgenomgång på banvandringen:) som sagt har man en bra kontakt så kan man nästan hela banan automatiskt! Kör på tycker jag:)

    / johanna o Leia

    SvaraRadera