måndag 29 oktober 2012

Härliga höst!

Så var det måndag igen då, ny vecka, nya krafter!

Har ni gjort något skoj i helgen?
För oss blev inte någon social aktivering med Mandie med däremot ett par härliga timmar i skogen med spår och jag tror damen var ganska så nöjd med det ändå. Vi har ju verkligen skogen runt husknuten men det blir oftast bara på helgerna vi är där. Det är lite tråkigt kan jag tycka för en skogspromenad ger så himla mycket! Men nu är det mörkt på morgonen innan jobbet och det är mörkt när vi kommer hem och då vill jag inte gärna knalla runt där men på helgerna är vi där nästintill varje promenad. Mandie bar för övrigt klövjeväska igår, hon har burit innan men då har den varit tom så hon bara ska vänja sig vid den, igår bar hon diverse saker och b.la alla spår tillbehör. Hon såg aningens mallig ut när hon kom och gick med sin väska. ;)

Spåret igår då, det gick kanon! Vi är just nu inne i någon form av "spår period" då det spåras extra mycket. Personspår till bägge hundarna med två pinnar i vardera spår. Mandie: ca 300m spår med två 90 graders vinklar och en böj, spårade i blåbärsris men även över kalt berg. Liggtid ca 3timmar. Märks att vi håller på intensivt just nu för det blir bara bättre och bättre för varje spår, inga som helst svårigheter hade hon, hon har en förmåga att markera pinnarna i en millisekund så jag inte ens ser markeringarna men igår var det supertydliga! Martie: ca 500m spår med tre 90 graders vinklar och två böjar, även här i blåbärsris men mesta dels över berg, kalt eller mosstäckt. Liggtid ca 3timmar. Inga som helst konstigheter här, superbra jobbat men missade tyvärr en pinne men tydlig markering på den andra så jag ska inte klaga!

Jag och Martie har repeterat det vi gick igenom på kursen i torsdag och kommit en bit på vägen med att arbeta bort hjälpen med handtarget. Mandie fick även hon passa på att lära sig det vi gjorde på kursen. Mandie har också kört position och ingångar denna helg. Härligt att damen är vaken och alert igen efter löpet!

Jag och mamma har också varit iväg och shoppat, som vanligt brukar shopping mestadels innebära saker till djuren men denna gång blev det också en del saker till hemmet, så roligt att köpa saker att inreda med! Fast det absolut bästa inköpet denna helg var en såkallad gerbil bur till mina gerbiler. För er som inte vet så är gerbilen en mycket aktiv ökenråtta som gräver gångar och därmed kräver stora grävmöjligheter. Nu har de en stor bur med plastunderdel, ca 20-25cm hög som fyllts med spån och överdelen är av galler med två våningar. Lyckan är stor kan jag säga och de har redan börjat bygga snygga gångar i spånet!

Fotade lite igår och har också kameran med mig idag så det blir förhoppningsvis lite bilder under kvällen eller morgon dagen!

Ni glömmer väl inte reflexerna i höstmörkret? Dessa är mina hundar utrustade med
plus deras reflex västar också såklart! :)


/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar