onsdag 10 oktober 2012

Ännu en rubrik..

Ang. det som hände i Brunnsparken, Göteborg i måndags.

Vilken förfärligt tråkig händelse! Tur att pojken klarade sig med lindriga fysiska skador, nu får man bara hoppas att han inte blir allt för psykiskt påverkad av denna händelse också.

Däremot.. mitt hjärta det gråter när man läser på t.ex facebook, alla självutnämnde hundexperter som hävdar att hunden skulle vara aggressiv och slänger ur sig alla möjliga konstigheter.. Det är ett klipp på ca 1min, hur kan så många bedöma en hund på den tiden? Många vet nog inte vad som utlöste hundens beteende, det framgår inte i klippet och aggressiv ser den faktiskt inte ut att vara. Missförstå mig nu inte, det är såklart på inga sätt och vis ett acceptabelt beteende men aggressiv, argsint tror jag inte det handlar om. Understimulerad, lek som gott över styr, brist i det såkallade "ledarskapet", säkert en möjlig förklaring!

Sen blir det ofta stora rubriker när vissa raser nämns i media, det är synd. Synd om rasen.

Problemet ligger inte hos hundrasen, det ligger hos hundägarna. Det är för enkelt att skaffa hund, man behöver inte alltid vara tillräckligt kunnig om rasen man tänkt skaffa. Då blir det fel, på ett eller annat sätt.

Det är däremot hemskt tråkigt när vi människor är så snabba med att döma ut andra, döma ut hundar, döma ut ägare. Olyckor inträffar faktiskt, det kan gå fel utan att det är någons fel. I detta fall, jag har ingen som helst aning. Det är väldigt tråkigt att det inträffat bara, för alla inblandade.

Såklart gör det extra ont i mitt hjärta när det handlar om en ras som jag själv har, en ras som jag anser som världens bästa! OM hund av rasen hamnar hos rätt ägare, dvs ägare som har kunskapen, tiden, orken och intresset att underhålla, stimulera och engagera sig.

Mandie, min lilla tös.. Om jag kunde förklara i ord hur fantastiskt jag tycker hon är, vilken hund, vilken personlighet, vilken mentalitet. Om jag kunde förklara i ord hur mycket hon lärt mig på bara lite mer än ett år. Men jag finner inga ord som förklarar det väl nog, jag bara vet att att hon är en sann vän! Bättre går inte att hitta, iaf inte för mig. <3

 Mandie var för övrigt under gårdagen ute och pussade på gamla damer och skolbarn som vi mötte på vägen till jobbet. Dom tyckte alla hon var så fin och trevlig. Bra jobbet min lilla tjej, visa upp hur underbara "ni" faktiskt är för dom som tvivlar! ;)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar