söndag 4 mars 2012

Söndags träning

Wiie! Jag fick som jag ville idag - lika fint väder som igår! Något kallare men det gjorde ingeting. Våran dag har sett ut såhär i korta drag: morgonprommis, fixa och dona inne, torka blodpudding, långprommis, hundträning, fika med Caroline, middag hos mamma och pappa, hem och små packa. Ja, efter jag skrivit klart detta inlägg ska jag fortsätta att plocka ihop saker som inte används dagligen inför flytten.

Dagens träningspass:

MARTIE:
Lydnad:
Linförlighet - Martie var "på hugget" idag och det såg jättefint ut, han är så jäkla gullig när vi verkligen får det till och han trippar på vid sidan med blicken som fastfrusen på mig. Höger om har nästan aldrig varit några problem men vänster om däremot så kan jag "tappa" honom lite men inte idag inte! Nejdå, han hängde på tätt intill! Det enda var väl att han då och då under träningspasset hamnde lite för långt fram, avbröt och började om. Detta hände mot slutet så kan ha berott på att han började bli trött och "slarvade", får tänka på det tills nästa träning och avsluta tidigare och se ifall det gör någon skillnad.
Inkallning - Martie sitter snällt och väntar medan jag lämnar honom, blev kanske inte 15meter men runt 10m skulle jag gissa på. Kallar in honom och han kommer med världens fart, tvärnitar och sätter sig i fotposition, dock lite snett. Ska väl börja finslipa på det men vill inte lägg ner allt för mycket energi på att "vara där och pilla" när han har sådan energi och vilja när han kommer emot mig.
Platsläggande - Martie faller pladask ner när jag ger honom kommandot, såg skitsnyggt ut de första 2-3 gångerna men sedan märkte han att det var blött på marken och det blev inte lika blixtsnabbt. När han sedan ska sätta sig upp blir det ett litet hopp nästan och därefter så sätter han sig på rumpan.
Stående - Här har vi något vi måste jobba på! Visst står han på kommando men går det lite över "tiden" för honom så sätter han sig ner.
Apportering - Inga problem, glömde såklart träapporten men använde oss av en dummy istället idag. 5sek är inga problem men Martie tycker det här med att endast hålla i den är lite halvtråkigt, han vill hellre springa och hämta apporten och lämna den så tror vi ska jobba med att utöka tiden så han inte verkar så "otålig" nu när jag bara nöjer mig med 5sek eller hur man ska säga.
Tandvisning - Martie har aldrig haft problem med att någon "pillar" honom i munnen och jag får öppna käften på honom hur som helst nästan och hos t.ex veterinären har det heller aldrig varit några problem men skulle behöva någon lite främmande person för Martie så vi iaf får träna lite på detta.
Därefter gömde jag lite leksaker som Martie fick leta rätt på och apportera in till mig samt tricks.
 
 
MANDIE:
Lydnad:
Linförlighet - I början av passet, för mycket nos i backen. Mitten på passet, jättesnyggt! Slutet av passet, började tappa motivation. Måste tänka på kortare träningpass vad gäller Mandie också samt att verkligen få igång henne, motivera henne innan vi startar så även hon är "på hugget". Men i mitten på passet såg det väldigt fint ut, bryr mig inte om t.ex position ännu med Mandie utan får jag med henne och kan behålla kontakten samt intresset och motivationen är jag glad och nöjd. Mandie hade ett väldigt glatt och framåt kroppspråk och tyckte detta var väldigt kul vilket gjorde att det såg trevligt ut. Belönade med korv och lek när vi avslutade.
Inkallning - Vi behöver jobba på stanna(då det vissa dagar sitter och andra inte alls) innan vi kan börja träna detta moment ordentligt. Men kunde sätta Mandie och gå kanske 5meter bort och sedan kalla in henne. Såg helt okej ut men hade velat ha mer energi i inkallning, kanske det beror på att stanna inte sitter helt ännu och hon därmed tappar lite av sin vilja?
Platsläggande - Brukar fungera fint men idag var det som sagt blött ute, Mandie la sig ner lite motvilligt men försökte hålla magen ovanför marken.
Apportering - Också med dummy istället för träapport. Såg bra ut och blir bättre och bättre, har ju haft lite svårigheter med det eftersom denna dam inte har något jättestort föremålsintresse.
Passade sedan på att träna lite utställningsträning, tycker hon står snyggt och under längre stunder. Tränar i korta pass för håller jag på för länge hänger svansen allt längre och längre ner vilket tar energi och får kroppshållningen att dala. Vart lite tricks och under vår lek började Mandie apportera leksakerna till mig vilket såklart uppmuntrades!

Avslutade dagens träningspass med en stor godissök över ett fält på kanske 20*20m med små korvbitar och mjukost i träden som bägge hundarna fick ta sig an samtidigt.

En liten fundering.. Mandie har ju som sagt inget jättestort föremålsintresse förutom när hon är med Martie, det är inte stort då heller men större iaf. Exempel: Idag när Mandie satt bunden medan jag tränade med Martie och b.la belönade med lek i form av kamp om leksak så började hon hoppa och skälla. Hon fick ingen uppmärksamhet från oss innan hon tystnat. När jag sedan bytte hund och började träna med Mandie så var hon mer "tänd" på leksaken än innan. Det är ju inte tal om att hon blir "arg/sur" på Martie som får ha leksaken utan hon "vill själv"! Är detta en bra eller dålig sak? Undvika att kampa med Martie framför Mandie eller ignorera detta beteende med hopp/skäll och vara glad över att hennes intresse för leksaken växer när det sedan är hennes tur att träna?

Martie och Mandie, juli 2011.

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar