söndag 11 mars 2012

Lydnad och spårträning!

Igår kväll gick jag och Mandie ut på gården och körde lite lydnads träning. Det gick förvånansvärt bra trots att min lilla dam hatar regn, när hon var liten kunde hon nästan vägra att lämna porten när hon märkte att det regnade. Dessutom var det blött och lerigt på marken vilket också brukar få motivationen att sjunka, nu körde vi iofs inget "ligg", kändes väldigt onödigt då jag kände att det kanske inte skulle gå och sedan kan jag vara ärlig och säga att jag var inte jätte sugen på att få in ett lermonster. ;)


MANDIE:
Linförlighet - Gick så himla bra! Hon höll en bra position och hade de där glada och trevliga kroppsspråket och hållningen. Höger svängarna och helt om höger kändes också jättebra och fint, tappade henne lite på vänster svängarna. Körde lite språng marsch om vart annat, glad hund hängde på bra och hoppade inte! Kors i taget, har ju en liten stutsboll vissa dagar. ;)
Fotposition - Klockrent! Har ju inte brytt mig om position sådär jättemycket och märkt att hon har en tendens att hamna lite bakom, idag hamnade hon mer rätt vilket såklart belönades med både godis och lek i stora lass! Hon börjar också bli snabbare med att sätta sig ner såfort jag stannar, innan kunde hon "tänka efter" lite längre innan hon satte sig ner.
Inkallning - Betydligt mer fart idag än vanligt och mer vilja, härligt! Hon blir mer och mer säker på vad "stanna" betyder och jag kan nu kanske gå 6-7m bort.
Apport - Idag hade jag med träapporten som är lite tråkig tycker Mandie. Kan säga att det var väl 50/50 där, hälften av försöken var väl sisådär medan resten av försöken faktiskt såg rätt fina ut.

Nu ska jag ut med Mandie och Ozzy på en långprommis och därefter bär det av upp till skogen med Martie för att möta upp Susann och Täppas för spårträning - skoj! :)

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar