tisdag 28 februari 2012

Pälsvård på en "finne"!

I fredags hade jag lite pälsvård inplanerat på finska lapphunden Nikki. Som alltid, superkul! :)

Jag tycker pälsvård är ganska så roligt att pyssla med men jag har ju också kommit på att pälsvården på en beardis är liite för mycket för mig. Det är så himla mycket och när det hela tiden blir ett "måste" så tar det bort det roliga, därför hålls Martie nerklippt. Nu tycker jag iofs att Martie är ganska så stilig nerklippt och det är väldigt praktiskt på många sätt och vis men hade jag tiden så skulle jag iaf försöka att hålla honom med längre päls, kanske inte fullt bepälsad men lite mer fluff. ;)

Martie och Ozzy är inte heller jätte förtjusta över det här med pälsvård, visst är det en tränings sak men lite inivduellt ligger det väl i det också. Mandie å andra sidan älskar allt vad pälsvård och hantering heter. "Sålänge du tar på mig så tycker jag det är ganska så mysigt", typ. Fast pälsvården på en rottis är ju typ avklarad på 5minuter så det går ganska så snabbt även om det blir långa stunder med bara mys och pys, för alla hundarna!

Nikki däremot, perfekt för någon som vill syssla sådär lite lagom med pälsvård! Hennes päls är inte jättelång men hon har däremot väldigt mycket underull som ska borstas så den inte tovar ihop sig. Sedan, det roligaste tycker jag nästan - det syns verkligen när hon är nyborstad! Pälsen är så fluffig och härlig för att inte tala om svansen som nästan ser ut som man stoppat den i ett elurtag för så fluffig blir den efter en genomborstning.

Det var så mörkt när vi var klara men här är Nikki nyborstad iaf.

Balsam spray, karda, underulls karda, bredtandad och fintanad kam. Favorit verktygen!
 Pälsvård på "finnen":
- Spraya igenom hela pälsen med balsamspray.
- Borsta igenom hela kroppen med kardan och den bredtandad kammen.
- Underulls kardan, framför allt på sidorna och låren där jag tycker det lossnar mycket underull.
- Jobba med den bredtantade och fintanade kammen på bröst, huvud, ben och lår.
- Bredtanad och karda på svansen.

= Tada, snygg hund färdig!


Bild på Nikki från november 2010, i sitt "rätt" klimat! ;)
/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar