måndag 5 december 2011

Trevlig hundhelg!

Vad gör man denna söndags kväll? Jo, har satt tassar på stolarna till mitt nya matbord och städat kattlådan - intressant va? ;)

Så var ännu en helg över, Mandie har sovit djupt i flera timmar nu och Martie har nog egentligen velat göra något litet men han har fått nöja sig med lite extra kel så får vi hitta på något riktigt skoj imorgon han och jag. Denna helg har ju blivit lite av en "Mandie helg" och Martie har fått vara hemma hos mamma och pappa medans vi varit iväg på aktiviteter, där har det inte gått någon nöd på honom men som alltid när man kommer hem med en hund så vill den andra gärna hitta på något med matte sin.

Lördag - Rebecca hämtade upp oss för att åka till Skavlöten, Täby. En promenad med bus för tjejerna var inplanerat men när vi anlände till Skavlöten var parkeringen mer eller mindre full och folkmassor vandrade bortåt på vägen. Förklaringen till detta var att Rönninge by hade sin årliga julmarknad. Vi hände helt enkelt på folkstörmen som ledde oss till julmarknaden och därmed en stor portion miljöträning i form av människor, barn, hundar och hästar(en litet lucia tåg ridandes på hästar gick genom byn). Bägge tjejerna var jätteduktiga och "uppförde" sig och innan vi åkte hem igen så släpptes hundarna på en äng för bus.

Söndag - Dagen började tidigt med att pappa, jag och Mandie åkte söderut med ett stopp i Stuvsta för att plocka upp Camilla och Ceasar(kullbror). Därefter var det raka väg hem till Tony och Lena(Go Solid) och som ni kanske förstår stod det kennelträff på schemat idag. Dagen har spenderats ute i skogen med alla syskonen med fokus på aktivering. Utöver mänsklig aktivering - prata hund och äta go fika så har vi lagt personspår och gjort uppletande.

Mandie: Personspåren gick bra, hon jobbade på ganska så noggrant idag, ibland har hon en tendens att hålla ett väldigt högt tempo och därmed slarva lite. Första spåret som jag la var ca 150-200m med en böj och en 90graders sväng med en liggtid på ca 1 timme, inga problem men lite extra nosande blev det allt i den skarpa svängen. Det andra spåret la Johanna(kullsyster Leias matte) åt oss, Mandie tog helt klart spåret men kom nog in i Johannas "spår" på väg tillbaks vilket snurrade till det lite men till slut så hittade hon rätt utan att jag behövde hjälpa henne. Det där med uppletande, ja det gick väl lite sisådär. Hon tycker helt klart att det är roligt att sticka iväg ut och leta men att sedan ta upp föremålet och komma in är en annan grej. Idag såg det ut lite såhär: Springa snabbt ut och hitta leksaken, hoppa runt med den i munnen, släppa leksaken och nosa omkring för att sedan komma på att matte står och ropar, hoppar och försöker få en liten dams uppmärksamhet. ;)

Det är alltid lika roligt att åka ut och träffa Go Solid gänget. Jag har valt världens bästa kennel, helt klart(vaddå partiskt, nej nej;))! Sedan är det så roligt att träffa alla hussar och mattar till syskonen, är en sådan trevlig sammanhållning och om en vecka träffas nästan alla igen, då på stora hundmässan!

Jag har ju gått runt ett tag och tyckt att min hund inte växer, har blivit lite hemmablind skulle jag tro och har endast sett skillnad på vågen men idag när vi alla träffades och man såg skillnaden på syskonen och också de vuxna hundarna så har min dam nog växt en hel del faktiskt, vilket jag också märkte när vi kom hem. Kennelhusse Tony tipsade om halsband då jag idag hade sele på Mandie(kör mycket sele men använder också halsband till och från) och när vi kom hem letade jag upp passande halsband. För över ett år sedan köpte jag 2st halsband som jag hittade i en rea korg, ett blått till Martie och ett rött till min blivande Mandie - när halsbandet köptes visste jag inte när denna Mandie skulle komma till mig. När Mandie sedan kommit hem till mig testade jag halsbandet lite då och då och trodde att hon aldrig skulle kunna ha det, oavsett hur litet jag spänt åt det men idag när jag satte på det - det satt perfekt!

Snälla Johan och Camilla körde mig och Mandie till tåget sedan och jag kan säga att Mandie var inte ensam om att sitta och nicka på tåget, gud så trötta vi var! Väl hemma vart det lite middag hos mamma och pappa och självklart lyckas jag typ skålla hela munnen på potatismos! Då förstod jag hur trött jag var, kändes som världens grej just då(ni vet hur man överreagerar när man är övertrött?), därefter blev det raka vägen hem och Mandie gick raka vägen in till soffan, hoppade upp och somnade. Jag la mig i sängen och Martie kröp tätt intill mig, så somnade vi i ca 1½timme allihop.

Kort och gott - vi har haft en superhärlig helg! Min lilla tjej är världens bästa, är så roligt att åka iväg med henne för vi trivs så bra tillsammans och allt fungerar liksom. Visst är hon ung och allt sitter inte som det ska men hon är glad och framåt och det känns som det viktigaste, det andra kommer tids nog.

Hamstrarna: Denna vecka blir det stenkoll på Durga för att hitta brunstdag, vill ju ha små bebbar i boet innan jul!

Nu ska vi sova för imorgon är det jobb som väntar!

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar