onsdag 21 september 2011

Södertälje BK

Igår eftermiddag åkte jag och Mandie tillsammans med Rebecca och Flingan ut till Södertälje BK för att möta upp våra uppfödare: Go Solid för lite hundträning. Det blev en trevlig kväll även om Mandie inte var på det mest "träningsvilliga" humöret, det var mycket att ta in och lukta på som stal uppmärksamheten. Oavsett vad som gjordes eller inte så blev det ju miljöträning i hög grad och det är inte fy skam det heller! :)
Vi kommer även att åka till Södertälje nästa tisdag för mer träning, ser fram emot det!

Mandie är ju, som jag skrivit tidigare en försiktig dam som behöver få blomma ut och våga ta för sig mer. Något som vi ständigt jobbar på genom lekar där hon bara får vara valp, toka omkring, hoppa och fara och där jag också måste vara mycket aktiv för att få igång henne och få henne att känna att det här är riktigt roligt, jag vill mer!

På hemmaplan märker man aldrig av denna osäkerhet som kommer fram i nya miljöer men igår märktes det igen.. jag tyckte ett tag att jag såg ganska så stora framsteg men i samband med att jag vart riktigt förkyld och inte kunde leka lika aktivt med henne eller ta oss till nya platser tyckte jag igår att vi fallit några steg bakåt i träningen: Full fart framåt Mandie!

Men nu är jag ju helt frisk igen och det är bara att köra på. Jag har ju genom våra uppfödare fått verktygen så det är bara att jobba vidare och hoppas på att det inte blir några fler bakslag såsom förkylning som förhindrar träningen.

Det är väldigt givande att få ha det såhär, att kunna träffa sina uppfödare regelbundet så man kan få tips, hjälp och stöttning för det behövs när man är ny med en ras och framför allt en ras som kräver så mycket av sin ägare. Det är så enkelt att det kan gå fel, omedvetandes och att då ha kunniga personer vid sin sida är verkligen guld värt!

Ikväll startar jag upp en grundkurs, det ska bli väldigt roligt och spännande för nu var det ett tag sedan jag hade kurs! Mandie och Martie kommer turas om att få vara med under kursens gång, det blir träning även för dom att få vara med men främsta anledningen är att det är ganska så få deltagare och då vi kommer jobba en del med störning av andra hundar så plockar jag in någon av mina egna hundar att agera störning. Allt och fixat och klart tills kvällen och jag sitter nu och har högläsning för mig själv och hundarna för att gå igenom de sista detaljerna.

/ Hella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar